SVATÁ TEREZIE Z AVILY
Převzato z:
i jinde
Svatá Terezie se narodila 28. března 1515 v Avile a zemřela 4. října 1582 v Alba de Tormes.
Proslavilo ji více skutečností. Byla:
- opravdu velkou světicí;
- reformátorkou řádu velké hodnoty;
- spisovatelkou, která nám zanechala díla hluboká a bohatá
na myšlenky, které nám pomohou i dnes;
- mystičkou, která nám ukazuje a vysvětluje cestu nazírání;
- nikoli v poslední řadě církevní učitelkou, která může vést
s autoritou a zkušeností každého, kdo chce modlitbou žít a praktikovat ji. Její
díla pocházejí z životního období, které dává poznat, nakolik byla již zralá a
z jaké hloubky vycházely její zkušenosti. Její díla mají zcela jednoduchý
projev zjevení Božího. Bůh, který se v jejím životě stále znovu ujímá
iniciativy, jí ukazuje, jak jsou jeho plány s lidmi mnohotvárné a láskyplné. Z
tohoto pohledu se stanou některé klíčové okamžiky jejího života a učení lépe
srozumitelné:
- zcela osobním setkáním s Bohem se stává člověkem modlitby
a ustavičné oběti. Rozhodla se sloužit Bohu bez polovičatosti a kompromisů;
- doporučuje modlitbu jako cestu přímou, po které jistě
dojdeme k cíli, protože modlitba spočívá na principu mnoho milovat;
- jako mystička přes velmi četné mimořádné dary stále
zůstává člověkem a zdůrazňuje nezbytnost lidských ctností.
- Svatá Terezie z Avily napsala na
sklonku života, že potřebovala 47 let, než dozrála natolik, aby se nechala vést
Duchem Boží lásky.
- jednou vyjádřila stručný souhrn mystického procesu - 18
let extatickobolestivých procesů, kdy jsem měla občas
sklon někoho roztrhnout (poznámka autora: Nejtěžších je prvních deset let)
- Terezie z Avily byla roku 1614 blahoslavena,
roku 1622 ji papež prohlásil za svatou. Od roku 1970 ji náleží titul Učitelka
církve.
Je autorkou několika knih. Vrcholem její tvorby je
"Hrad v nitru", což je dílo věnované nauce o vnitřní modlitbě.
Autorka v ní popisuje jednotlivé stupně modlitby od nejnižšího až po ten
nejvyšší stupeň nazírání a sjednocení s Bohem. Duše je zobrazena jako hrad
rozdělený na sedm příbytků. V sedmém příbytku, sídle božím, se člověk spojuje
se svým tvůrcem a dosahuje dokonalosti. Názvy dalších spisů: "Život",
"Kniha o zakládání", "Cesta k dokonalosti", "Nad
Velepísní".
Ale že by se ji snažilo houfně napodobit hodně lidí, to ne.
Proč?
Nejstrašnější ze všech zkušeností
mystické cesty bývá označována jako temná noc ducha neboli mystická smrt.
Radostnou fázi osvícení střídá strastiplná perioda vyprahlosti a (zdánlivé)
stagnace. Mystik se ocitá v depresi. Cítí se být osamocený, opuštěný a zavržený
Bohem. Hořké vědomí vlastní hříšnosti a nedokonalosti vyvolává v něm tíživou a
neutuchající beznaděj.
Mystik nevládne nad svými
myšlenkami. Do jeho vědomí se vtírají trapné, nedůstojné, nechtěné a
vytěsňované obsahy, zlé a nízké pudy. Sv.Terezie líčí tento stav: ...ďábel nás
naplní takovou urážlivostí a nevrlostí, že bych byla schopna každého rozsápat.
Muka, která mystik v tomto stadiu
prožívá, zvyšují často ještě další, současně (synchronně) se objevivší vnější
nepříznivé okolnosti. Jan od Kříže byl nespravedlivě obviněn a uvězněn. Sv.
Terezie - tehdy jsem zapomínala na přijaté milosti, na které jsem si vzpomínala
jen jako na vzdálený sen, který jen zvětšoval mé trápení. Rozum se zatemňoval,
potýkala jsem se s tisíci pochybnostmi a úzkostmi, takže se mi zdálo, že
nedokáži pochopit, co se ve mně odehrálo, a že snad všechno byl jen klam.
"Let ducha" patří k
vytržením typickým pro třetí stadium mystické cesty. Podobně jako šamanský
trans jej doprovází výrazné fyzické projevy. Když začíná vytržení, říká
Terezie, zastaví se dýchání, člověk nemá sílu mluvit, i když si jí ostatní
smysly uchovají o něco víc. Někdy naopak ihned omdlí, tělo i duše tak ztuhnou,
že se zdá, jako by už neměl duši, takže se někdy ani neví, zda ještě dýchá.
Jinde světice píše - tu a tam se mi ztratí i tep, říkají mi to sestry, které mě
ošetřují, a už vědí, oč jde. Šlachy na pažích se roztáhnou a ruce ztuhnou,
takže je někdy nemohu sepnout. Bolesti v zápěstí a v celém těle zůstanou až do
příštího dne, jako by všechno bylo vykloubeno.
Průběh "letu" líčí Terezie
následovně: Člověk pocítí tak prudké hnutí duše, že se zdá, jako by duch byl
unášen, a to takovou rychlostí, a tak náhle, že na něho padá nemalý strach,
zvláště na počátku. Dochází k němu takovým způsobem, že si člověk myslí, že se
duch opravdu odlučuje od těla. Ačkoliv ta osoba neumírá, přesto prožívá chvíle,
kdy nedokáže říci, zda je duše v těle nebo mimo tělo. Myslí si, že je celá
přenesena do jiné krajiny velmi rozdílné od naší, kde v jakémsi světle, jež se
nedá srovnat s naším, jsou jí ukázány tak velké věci, že by si je ani
nedokázala představit, i kdyby se tím lopotila celý život.
Jednoho dne jsem byla přenesena do
pekla, aniž věděla jak. Bylo to velmi krátké vidění, ale zdá se mi, že na ně
nebudu moci zapomenout, i kdybych žila mnoho let. Vchod se mi jevil jako velmi
dlouhá a těsná podzemní chodba, podobná nízké, temné a úzké peci. Podlaha byla samé
páchnoucí bahno a plná hnusných plazů. Co jsem tehdy vytrpěla, přesahuje
všechnu lidskou představivost. Cítila jsem v duši oheň, který neumím popsat,
zatímco nesnesitelné bolesti trýznily tělo. Byl to drtivý útlak, úzkost,
hluboký smutek. Tak živá a zoufalá bolest, že nevím, jak to mám vyjádřit. Říci,
že člověk zakouší neustálý smrtelný zápas je příliš málo, neboť aspoň ve smrti
je nám vyrván život od jiných, zatímco zde se sama duše trhá na kusy. Ne,
nedokáži najít výrazy ani jak vylíčit onen vnitřní oheň, ani jak dát pochopit
zoufalství, jímž vrcholily ty úděsné trýzně. Neviděla jsem, kdo mne trýznil,
avšak cítila jsem, jak jsem pálena a drásána, i když daleko horšími mukami byl
vnitřní oheň a zoufalství.
Terezie píše - nemyslete si proto, dcery, že kvůli tomu
zanedbává jídlo a spánek, i když je to pro ni velké trápení, či že neplní své
povinnosti, k nimž ji zavazuje její stav. Dalšími z účinků jsou velká odvaha,
odhodlání konat dobro, smysl pro humor a také mimořádná tolerance.
Sv. Terezie z Avily - Hrad v nitru
Teresa de Cepeda
y Ahumada, nazývaná také Terezie Ježíšova, pocházela
ze šlechtické kastilské rodiny; sourozenců bylo jedenáct, z toho tři děvčata.
Obě sestry byly vdané a také Tereza od svých čtrnácti let do osmnácti byla
přístupná všemu, co mladé dívky okouzluje - kráse, lásce, snad i tajné myšlence
na sňatek. Byla od dětství impulzivní, temperamentní, měla kolem sebe stále
chlapce, družky, "uměla dělat lidem radost a rozesmát je"; to jí
zůstalo po celý život. Přitom však milovala misionářské i rytířské příběhy,
dokonce jako děvče utekla se svým bratrem z domova do "země
nevěřících", aby se stala mučednicí.
Po smrti matky ji
otec poslal na výchovu do kláštera augustiniánek. Ze zdravotních důvodů se
vrátila domů, ale stále uvažovala o řeholním životě. Nakonec i přes nesouhlas
otce vstoupila ve dvaceti letech ve svém rodném městě do karmelitánského řádu.
Krátce po řeholních slibech onemocněla, byla několik dnů v bezvědomí a částečně
ochrnula. Na její následné mystické zkušenosti nepohlíželo vedení řádu s
důvěrou. Duchovní život Terezie byl zpočátku zmítán protiklady. Chvíle hluboké
vnitřní modlitby a nadšení se střídaly s nespokojeností a povrchními zájmy.
Roku 1554 byla Terezie hlubokým zážitkem před obrazem
trpícího Krista pohnuta k definitivnímu obrácení a odevzdání prostému ale
důslednému řeholnímu životu, kde většina času je vyhrazena tichu, samotě a
důvěrnému sdílení s Bohem. Konfrontace s nedůslednou praxí karmelitánů ji
přiměly k úsilí celý řád reformovat. 24. srpna 1562 Terezie založila se čtyřmi
mladými spolusestrami v Avile nový klášter - Karmel svatého Josefa. Tím byla se souhlasem papeže i
biskupa započata tradice bosích karmelitánů.
Přes mnohá protivenství, pomluvy, pronásledování a
nepochopení Terezie v průběhu dalších desetiletí iniciovala vznik nových
klášterů, kde se rychle šířila mystická spiritualita. V roce 1568 se setkala s
Janem od Kříže a od té doby se díky jejich spolupráci začala rozvíjet mužská
odnož reformovaného řádu Panny Marie Karmelské.
Nicméně odpor proti jejich společnému úsilí byl silný a často velmi nepříjemný.
Terezie si přesto uchovala svůj neobyčejný důvtip i smysl pro humor. Stála u
vzniku 32 nových klášterů (14 mužských, 18 ženských). Zemřela vyčerpáním a
nemocí na vizitační cestě v Albě de Tormes 4. října 1582, jak sama sobě předpověděla osm let
předem. Její tělo bylo dva roky po smrti vyzvednuto ze země, aniž by jevilo
nějaké viditelné známky porušení.
Ukázky z díla Terezie z Avily
Cesta kříže sv.Terezie od Ježíše
V Novém zákoně Ježíš na mnoha místech
předpovídá učedníkům pronásledování a utrpení. Např.: J.15.18 "Jestliže
vás svět nenávidí, vězte, že mne měl v nenávisti dříve než vás. Kdybyste byli
ze světa, svět by měl rád, co je jeho; že však nejste ze světa, ale já jsem vás
ze světa vyvolil, proto vás svět nenávidí.“
Životopisy mystiků to popisují bez
výjimky. Např. sv.Terezie v knize Hrad v nitru. Šesté kapitoly:
…Myslím, že bude užitečné, když vám
vylíčím některé trýzně, jež zakoušejí a jež znám velmi dobře. Jistě, všechny
duše nejsou vedeny touto cestou. Nicméně ty, jež Bůh vyznamenává takovými
nebeskými věcmi, i když jen občas, musí podle mého názoru tak či onak zakusit
pozemská utrpení.
Chci začít u těch nejmenších, totiž
u reptání osob, s nimiž se stýkáme, ale i u těch, s nimiž žádné styky
neudržujeme a o nichž by nás ani nenapadlo, že by se mohly zabývat našimi
věcmi.
Říkají: „Chce ze sebe dělat svatou!
To všechno dělá jen aby oklamala svět a znevážila ostatní, jež jsou mnohem
lepší než ona a nenadělají tolik cavyků.“ Všimněte si, že ona nedělá žádné
cavyky, nýbrž snaží se jen přesně zachovávat, co vyžaduje její stav.
Nicméně ty, které považovala za
přátele se od ní vzdalují, stávají se jejími nepřáteli a zahrnují ji velmi
bolestivými a citelnými ranami: „Ta duše je na zcestí!
Je to zřejmý klam! To jsou ďáblovy úskoky! Dopadne to s ní jako s tou
a tou, co tak bídně skončily! Kvůli ní se zlehčuje ctnost! Klame zpovědníky!“ A
zajdou i za zpovědníky a řeknou jim to. A tisíce jiných pomluv a posměchu.
Nejhorší je, že tato válka brzo
nepřestane, nýbrž trvá celý život, neboť jedni upozorňují druhé, aby si dali
pozor a nejednali s takovými dušemi. Namítnete mi, že někteří také mluví
dobře. Ano, ale jaká je to hrstka proti zástupům těch, co pomlouvají.
Rovněž to popisuje v knize Cesta
k dokonalosti. 18.kapitola:
Těm z vás, které Bůh vede po
této cestě zdůrazňuji, že kříž kontemplativních osob není nejlehčí. Náramně
byste se divily, kdybyste viděly, na jakých cestách a jakými způsoby je Pán
zkouší. Znám oba stavy a vím, jak jsou nesnesitelné trýzně, jimiž Bůh tříbí
kontemplativní. Kdyby je nemírnil nějakou útěchou, nedaly by se vydržet.
A právem, neboť cestu kříže Bůh
vyhradil pro své vyvolené. Čím víc je má rád, tím více trápení na ně sesílá.
Není však žádný důvod myslet si, že se by Mu ošklivily kontemplativní osoby,
vždyť je chválí vlastními slovy a považuje je za Své přátele.
Když si lidé všimnou, že
kontemplativní dostávají nějakou milost, představují si, že je tomu tak stále. Já vám však říkám, že
byste nebyly sto snášet jejich kříže ani jediný den.
Poněvadž nás Pán zná důkladně, ví,
v čem Mu můžeme sloužit. Dává každému jeho úkol podle toho, jak to nejvíce
prospívá jeho duši, samotnému Pánu a dobru bližních.
I. ZAČNĚTE SPRÁVNĚ!
Ježíš buď s Vámi!
Velmi mě potěšilo, když jsem se dověděla o Vašich přáních
věnovat se modlitbě. Myslím, že právě v začátcích je nutné najít tu správnou
cestu, protože malá odchylka na začátku má pak velký vliv. Podle mého mínění je
důležité začít s velkou odhodlaností,[1] neboť pocítíte-li touhu hovořit s
Bohem zcela o samotě a získáte-li odstup od věcí tohoto světa, pak už nemusíte
mít žádný strach.
Radujte se z toho, mějte k Bohu důvěru. On nikdy nenechá své
přátele v nouzi. Odhodlanost je tedy pro začátek velmi důležitá. Chtěla bych
Vás ale poprosit, abyste se už nespokojoval s přáními, která máte nyní. Tato
cesta modlitby je - jak já tomu rozumím - cesta dynamická, tj. nesmíme zůstat
stát, musíme stále kráčet kupředu. Snad se mi podaří objasnit Vám to
přirovnáním: Představte si hrad s mnoha komnatami: jedny nahoře, druhé dole,
jiné zase vpravo a další vlevo[2]... Ve středu je však komnata nejkrásnější.
Všechno začíná tím, že tento hrad objevíme, že se o něj začneme zajímat. To je
však ještě příliš málo. Jde mnohem více o to, abychom do něj vstoupili, než
abychom ho jen objevili nebo se k němu váhavě blížili.
Mnozí tento hrad opravdu objeví, trochu skepticky jej
sledují, rozhodnou se však, že do něj nevstoupí; buď ze strachu nebo z
nejistoty. Z jejich hlediska je to pochopitelné, protože ještě nevědí, jak
krásný je hrad uvnitř nebo kdo v něm bydli. Ve Vašem případě je to však jiné.
Vy už víte, že v nás je Pán, že přebývá v našem hradu a že
on sídli v centru, uprostřed tohoto hradu. Dveře, jimiž je možno vstoupit, jsou
modlitba a rozjímání. Rozhodněte se tedy vstoupit a projděte všemi komnatami,
až objevíte uprostřed tu nejkrásnější. Vězte, že v této nejkrásnější komnatě se
odehrává hluboké setkání mezi Bohem a námi. Bůh ať Vám dá tu milost, abyste
porozuměl mým slovům; chce Vás přebohatě obdarovat.
Píši Vám, protože věříte a víte, že Bůh Vám dá ještě mnohem
větší důkazy své lásky.[3] Kdo tomu nevěří, ten nevkročí na tuto cestu a také
nedosáhne toho hlubokého spojení s Bohem, neboť Pán má rád, když se jím člověk
nechá velkoryse obdarovat. Prosím Vás, neklaďte žádné překážky působení Boha ve
Vás.
Vaše Terezie z Avily
Hrad v nitru
(Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 2003)
PRVNÍ KOMNATY
Můžeme se dívat na svou duši jako na hrad vytvořený z jediného
diamantu nebo z průzračného krystalu, v němž je mnoho příbytků, jako je jich
mnoho v nebi.
Nakolik to já chápu, vstupní branou do tohoto hradu je
modlitba a rozjímání. Nejsem víc pro rozjímavou než pro ústní modlitbu, neboť
při každé modlitbě je třeba i rozjímat. Nenazývám totiž modlitbou to, když si
někdo neuvědomuje, s kým mluví, kdo to s ním mluví, co žádá a od koho to žádá,
i když přitom hodně pohybuje rty. Někdy to bude dobrá modlitba, i když ji
nebudou doprovázet takové úvahy, jen když se člověk nad tím zamyslel jindy.
Má-li však někdo zvyk mluvit s Boží Velebností jako s nějakým otrokem, aniž by
pomyslel na to, zda hovoří dobře nebo špatně, spokojen s tím, co mu přijde na
jazyk nebo co se naučil nazpaměť, protože se to už mnohokrát modlil, to
nepovažuji za modlitbu a kéž Bůh nedopustí, aby se tak někteří křesťané
chovali.
Jako z průzračného pramene vyvěrají jen čisťounké potůčky,
tak i z duše v milosti: její skutky dokážou být velmi milé očím Boha i lidí,
neboť pocházejí z onoho pramene života, do něhož je ona zasazena jako strom, a
mimo nějž by nebyla ani svěží ani plodná. Ta voda ji uchovává, nedá ji uvadnout
a umožňuje, aby nesla chutné plody, jestliže ji však duše vlastní vinou opustí,
aby se usídlila jinde, ve špinavých a smrdutých vodách, bude z ní vyvěrat jen
samá odporná nečistota.
Je však nutno si uvědomit, že pramen, či lépe řečeno, zářivé
Slunce, jež je středem duše, neztrácí kvůli tomu ani svůj jas, ani svou krásu.
Je i nadále v duši a nic je nedokáže odbarvit. Představte si krystal vystavený
slunečním paprskům, avšak zahalený do náramně černé látky: slunce se bude
opírat do látky, ale krystal se nerozzáří.
Vraťme se však k našemu hradu a jeho mnoha komnatám. Nesmíte
si představovat tyto komnaty jednu za druhou, jako řetěz pokojů. Zaměřte svůj
pohled do středu, kde je příbytek či královský palác. On tam přebývá jako v
nějaké žumaře (druh trpasličí palmy s chutným jádrem, pozn. překl.),
z níž si nelze vzít to dobré, aniž by se neodstranilo mnoho listů, jež je
přikrývají. Tak i zde: kolem ústředního pokoje, a nad ním, je mnoho jiných, jež
jsou zcela prosvíceny Sluncem, které září uprostřed.
Tato komnata, přestože je první, je tak nádherná a vzácná,
že nenechá jít dál, nevyhne-li se duše živočichům, kteří ji zaplňují.
Co se týká světla, jež vyzařuje královský palác, musíte si
uvědomit, že první komnaty ho dostávají velmi málo. Ačkoliv nejsou černé a
temné, jako když je duše ve hříchu, nicméně jsou v jakémsi přítmí, a ani ti,
kdo v nich pobývají, je nemohou dobře vidět; není to vinou příbytku, nýbrž
kvůli mnoha škodlivým věcem, hadům, zmijím a jedovatým zvířatům, jež pronikla
do duše a brání ji zpozorovat světlo. Nevím, jak bych to vyjádřila, ale je to
jako když někdo vstoupí do pokoje zalitého sluncem a má oči tak zalepené
bahnem, že je téměř nemůže otevřít. Sál je osvětlen, ale on se nekochá jeho
jasností kvůli tomu, co mu překáží, nebo, v našem případě, kvůli dravým
zvířatům a hadům, jež ho tak zaslepují, že mu nedovolují vidět nic jiného než
je. Zdá se mi, že tak je tomu s duší, která sice není ve špatném stavu, nicméně
je tak zabořena do světských věcí, tak zavrtaná do pracovního shonu a do honby
za poctami, že se cítí neschopna uvažovat o sobě a kochat se po libosti svou
vlastní krásou, neboť se jí přinejmenším zdá, že se nedokáže zbavit tolika
zábran. A přece, aby se člověk dostal do druhých komnat, je nutné, aby se
oprostil od všech starostí a záležitostí, jež nejsou nezbytně nutné, nebo jež
neodpovídají jeho stavu. To je tak důležité, že nezačne-li na tom hned
pracovat, nejenže nedosáhne hlavní komnaty, nýbrž bude také nemožné, aby bez
velkého ohrožení zůstávala v komnatě, kde přebývá, ačkoliv je už v zámku: mezi
tolika jedovatými zvířaty je nemožné, aby ji dříve nebo později některé
nepokousalo.
DRUHÉ KOMNATY
Zde je uvažování mnohem živější, mohutnosti schopnější a
nepřátelská dělostřelba silnější. Démoni předkládají všechna dobra a rozkoše
světa; to jsou hadi, o nichž mluvíme. Dají jim zdání téměř věčného trvání,
ukazují, jak si jich všichni cení, připomínají rodiče a přátele, a jelikož v
této komnatě člověk touží konat trochu více pokání, poukazují na to, že škodí
zdraví, a tisíce jiných těžkostí.
Mezitím vůle objeví, že Pán ji přitahuje nesčetnými
přednostmi a sklání se, aby ho milovala. A protože ji podal tolik důkazů Své lásky,
chce mu to oplatit alespoň v něčem. Především ji nejvíce naplňuje úžasem
myšlenka, že tento opravdový Milovník ji nejen neopouští, nýbrž zůstává stále s
ní, aby jí dával bytí i život.
Zde duše prodělává těžká utrpení, zvláště když ďábel
rozpozná její předpoklady a schopnosti, a vidí, že je s to dojít velmi daleko;
to pak shromáždí celé peklo, aby ji donutil vyjít z hradu.
V těchto komnatách nepadá mana z nebe, nýbrž mnohem dál, kde
má duše všechno, co chce, protože nechce nic jiného než to, co chce Bůh.
Čím dokonaleji se člověk sjednotí, tím větší milosti dostane
od Boha, a tím větší bude i jeho pokrok na cestě. Pán často dopouští, aby nás
sužovala vyprahlost a špatné myšlenky, aniž bychom se jich dokázali zbavit.
Jindy dopustí, že nás zvířata kousnou, aby nás naučil být na pozoru, a aby
viděl, zda nás mrzí, že jsme ho urazili. A proto padnete-li někdy, nedejte se
tak znechutit, abyste přestali postupovat vpřed. Z onoho pádu dokáže Pán
vytěžit dobro; jako prodavač lektvaru, aby dokázal jeho účinnost, vypije
nejdříve jed.
Branou do hradu je modlitba. Je tedy čiré bláznovství, chtít
přijít do nebe, aniž bychom předtím šly do sebe.
TŘETÍ KOMNATY
Nevím, proč nemohu přestat věřit, že je to pro nedostatek
pokory, jestliže se dotyční trápí kvůli vyprahlosti. Zamyslete se hodně nad
některými radami, které jsem nejasně naznačila, protože to neumím vyjádřit. Pán
vám je dá lépe pochopit, abyste načerpali z vyprahlosti pokoru a nikoliv zneklidnění.
Je-li nějaká duše opravdu pokorná, pak i když ji Bůh nezahrnuje útěchami, dá ji
vždy takový pokoj a shodu s Jeho vůlí, že se bude cítit spokojenější než druhé
přes všechny jejich slasti.
Věřte mi, že není důležité nosit nebo nenosit řeholní šat,
nýbrž cvičit se v ctnosti, podřídit se ve všem Boží vůli, aby náš život
probíhal v souladu s jeho rozhodnutími, a nechtít, aby se dělo podle naší vůle,
ale podle Jeho. Protože jsme ještě tak daleko nedospěli, pokora, opakuji! Ona
je balzámem na každou ránu, a kdybychom jí byly dobře vybaveny, pak Bůh, který
je lékařem, by nás neváhal uzdravit.
Bude se vám zdát, že radosti a duchovní zážitky jsou jedno a
totéž. Mně se zdá, že jsou velmi rozdílné.
ČTVRTÉ KOMNATY
Jelikož jsou tyto komnaty tak blízko královskému příbytku,
tak jsou velkolepé a je v nich tolik podivuhodných věcí, že se rozum marně
namáhá najít odpovídající pojmy, aby je vylíčil o trochu méně než nedokonale.
Bude se zdát, že je třeba dlouho žít v jiných komnatách, než
se dospěje do těchto. Je-li tomu tak běžně, že je třeba projít předešlými
komnatami, nicméně, jak jste už slyšely častěji, není to absolutní pravidlo,
neboť Bůh rozděluje svá dobra, jak chce, kdy chce a komu chce, aniž by někomu
křivdil.
Jedovatá zvířata se dostanou do těchto komnat jen zřídka; a
když tam vniknou, jsou spíše k prospěchu než ke škodě.
Chci vás jen upozornit, že pro toho, kdo se vydá na tuto
cestu a vystupuje do komnat, k nimž směřujeme, není podstatné mnoho přemýšlet,
nýbrž mnoho milovat, a proto máte dávat přednost těm věcem, které více
podněcují k lásce.
Já sama jsem se často trápila pro nestálost svých myšlenek,
avšak ani ne před čtyřmi léty jsem pochopila ze zkušenosti, že myšlenky, či
abychom si lépe rozuměli, představivost není totožná s rozumem. Ptala jsem se na
to jednoho učence a ke svému velkému uspokojení jsem se dověděla, že je tomu
tak. Nedokázala jsem si vysvětlit, jak to, že rozum, který je mohutností duše,
zůstane někdy omámen, zatímco myšlenky jsou téměř vždy tak nestálé, že je
nemůže zastavit nikdo leda Bůh. A když je Bůh zastaví, zdá se nám, jako bychom
byli mimo tělo. Zkrátka se mi stávalo, že mohutnosti duše se zabývaly Bohem, a
byly v Něm usebrány, zatímco myšlenky se toulaly mezi
roztržitostmi, a to mě udivovalo.
Jako nemůžeme zastavit pohyb nebeských těles, jež stále
pokračují ve svém závratném letu, tak také nemůžeme zastavit myšlenky. A my si
zatím představujeme, že i ostatní mohutnosti jdou za myšlenkami, a myslíme si,
že bloudíme a špatně využíváme čas, který trávíme před Bohem. Může se však
stát, že zatímco duše je ponořena do Něho ve vyšších komnatách, myšlenky se
toulají v blízkosti hradu, a trpí tím, že se potýkají s mnoha divokými a
jedovatými zvířaty; a tímto zápasem získávají velké zásluhy. Proto se nesmíme
zneklidňovat a nezanechávat modlitbu, nýbrž si máme uvědomit, že většina
znepokojení a trápení pochází z toho, že se neznáme.
Právě při psaní těchto řádků pozoruji, co se odehrává v mé
hlavě. Narážím na velký hřmot, jímž se cítím jako by otupena. Je to, jako by
tam uvnitř byly velké řeky, obrovské vodopády, velká hejna ptáků a ohlušující
pískot, a to ne v uších, nýbrž úplně nahoře v hlavě, kde, jak jsem řekla, má
sídlo vyšší část duše. Mnohokrát jsem už zaznamenala tento jev a zdá se mi, že
při velkém pohybu duch stoupá velmi rychle. Ale navzdory hřmotu, který mě
uvnitř ohlušuje, nic mi nebrání věnovat se modlitbě a pokračovat v psaní, neboť
duše je v naprostém klidu a plna lásky a touhy a jasného poznání. Avšak je-li
sídlo vyšší části duše nahoře v hlavě, jak to, že ji to neruší? Nevím, a přece
je tomu tak. Tento hřmot působí trýzeň, když modlitba není doprovázena
vyloučením smyslové činnosti; vždyť během takového vyloučení vůbec neruší.
Avšak k tomu, čemu já říkám Boží zaslíbení či okouzlení
Boha, a co jsem jinde nazvala modlitbou klidu. Představme si dvě fontány,
jejichž nádrže se plní vodou. Tyto dvě nádržky se plní rozličným způsobem. Do
jedné přichází voda zdaleka pomocí vodovodu a lidské dovednosti, zatímco druhá
se plní bez hluku, protože je postavena přímo na prameni. Je-li pramen silný,
jako tento, o němž mluvíme, nejen že naplní nádrž, ale i přetéká ven a vytváří
mohutný potok, aniž by bylo zapotřebí vodovodu či lidské dovednosti. V tom je
ten rozdíl.
Vody, jež přitékají různými přívody, jsou podle mne
zaslíbení, jež vyvěrají z rozjímání, a jež si zjednáváme svými úvahami, když
rozjímáme a namáháme svůj mozek. Mají-li přinést duši nějaký prospěch, dělají
to s hlukem, protože jsou ovocem naší píle.
Naproti tomu v druhé nádrži pochází voda přímo z pramene,
kterým je Bůh: a když se Jeho Velebnosti zlíbí udělit nějakou nadpřirozenou
milost, voda proudí do největší hlubiny duše pokojně, sladce a s nevýslovnou
tichostí, aniž by člověk věděl, odkud vyvěrá či jakým způsobem. Jsou to radosti
a slasti, jež nakonec zaplaví všechno, přestože je zpočátku srdce necítí. Voda
vnikne do každé komnaty a do všech mohutností, ba zasáhne i tělo; proto jsem
řekla, že začíná v Bohu a končí v nás. Celý vnější člověk je pak ponořen do
tohoto příjemného zakoušení, jak dobře ví, kdo to prodělal. Při psaní těchto
řádků si vzpomínám na verš, který říká: Dilatasti cor meum, rozšířils
mé srdce. Nicméně se mi zdá, že tyto účinky nevznikají v srdci, nýbrž pocházejí
odněkud mnohem víc uvnitř, z mnohem větší hlubiny. Myslím, že je to asi střed
duše, jak jsem to později pochopila a jak v následujícím vyložím. Objevuji v
nás samých tolik tajemství, že nad tím často stojím v úžasu. A kolik jich ještě
musí být!
Sotva začne nebeská voda vyvěrat ze svého pramene, totiž z
hlubiny v nás, zdá se, že se naše nitro rozšiřuje a stává se prostornější,
naplňuje se vzácnými a nevýslovnými dobry, takže sama duše nedokáže pochopit,
co v té chvíli dostává. Cítí něco jako vůni, jako by na dně našeho nitra bylo
řeřavé uhlí, na které jsou házeny velmi vzácné vonné výtažky. Oheň není vidět,
ani odkud pochází, ale žár a vonný kouř pronikají celou duší, takže často
zachvátí, jak už jsem říkala, i tělo.
Rozumějte mi dobře! Není cítit ani teplo, ani vůně, nýbrž
něco mnohem lahodnějšího. Používám těchto příměrů, abyste mi rozuměli. Kdo to
nezakusil, ať si uvědomí, že je tomu tak a že to člověk zakouší velmi
intenzivně.
Je třeba milovat Pána naprosto nezištně, aby člověk dostal
tyto milosti. Navzdory našim častým rozjímáním a úsilí, jež vyvíjíme, abychom
prolévaly slzy, voda se stejně neobjeví, protože z toho nevyvěrá. Bůh ji
uděluje, komu chce a často ve chvíli, kdy na to pomýšlí nejméně.
Tato modlitba má mnoho účinků, zmíním se jen o některých. Je
to usebrání, jež se mi zdá také nadpřirozené. Neznamená to zatemnění, zavření
očí či jiné vnější věci, i když člověk zavírá oči a touží po samotě. Smysly a
ostatní věci jako by se zříkaly svého práva, aby duše mohla získat to své, co
ztratila.
Představme si tedy, že smysly a mohutnosti - jež jsou podle
použitého příměru obyvatelé hradu - utekly ven a žijí dny a roky s cizími
lidmi, kteří jsou nepřáteli dobra hradu. Když konečně nahlédnou svůj omyl,
vracejí se, přiblíží se k hradu, ale neodvažují se tam vstoupit kvůli tomu
špatnému návyku. Nicméně se toulají kolem a už nezrazují. Velký Král, sídlící v
hradu, vida jejich dobrou vůli, se ve svém velikém milosrdenství rozhodne
povolat je k Sobě. Jako dobrý pastýř, zapíská tak jemně, že to není téměř
slyšet, ale tím jim dá poznat svůj hlas, takže opustí cestu záhuby a znovu
vstoupí do hradu. Provedou to bez váhání, neboť ono zapískání je tak účinné, že
je vyprostí ze všech vnějších věcí, mezi nimiž žily.
Ale nemysleme si, že lze dosáhnout usebranosti tím, že
uvažujeme o tom, že Bůh je v nás, nebo že se snažím představit si ho v duši
svou fantazií. To je velmi dobrý, ba vynikající způsob meditace, neboť se
zakládá na pravdě, že Bůh přebývá v nás; o tom však nemíním hovořit, protože
koneckonců to může dělat s pomocí Pána každý. Není tomu tak v případě, který
mám na mysli, neboť někdy jsou obyvatelé v hradu dříve, než začnou myslet na
Boha. Nevím, jak tam vstoupili, ani jak zaslechli hvizd pastýře. Jistě ne
ušima, které nic nevnímají, nýbrž že pocítili živou touhu klidně se uchýlit do
nitra. Dobře mě pochopí ten, kdo má zkušenost, neboť já to lépe neumím
vysvětlit.
Zdá se mi, že jsem četla, že je to jako u ježka či želvy,
když se stáhnou do sebe. Mimoto si máme v tomto stavu přivyknout zanechat
jakéhokoliv přemítání a vnímat to, co v nás Bůh působí.
Úsilí nemyslet na nic může vyvolat mnoho myšlenek. Pro duši,
kterou Bůh chce připustit do této komnaty, není podle mého názoru nic
vhodnějšího, než se držet toho, co jsem řekla: totiž bez hluku a násilí se
postarat o to, aby zabránila rozumu přemítat, avšak nevyloučit ho, ani nepotlačit
myšlení, nýbrž je zaměřit na to, aby si připomínala Boží přítomnost a svou
božskou přirozenost. Jestliže rozum sám ustane v činnosti, kvůli tomu, co
zakouší, a to budiž s Boží pomocí, pak ať se střeží toho, aby chtěl pochopit,
oč se jedná. Ostatně se často stává v tomto stavu, že člověk, aniž by se o to
snažil, nedokáže na nic myslet, i když jen na chvíli.
PÁTÉ KOMNATY
Jak mám mluvit o bohatství, pokladech a slastech pátých komnat.
Lepší by bylo o nich, a o těch, které ještě zbývají, nemluvit, neboť neexistují
odpovídající výrazy, jakož neexistuje rozum, který by je pochopil, ani příměry
na jejich vysvětlení. Pozemské věci jsou na to příliš nízké.
Zmínila jsem se, že do těchto komnat vstoupí jen málokdo,
avšak měla jsem říci, že se jich tam dostane jen velmi málo. Je to vždy veliká
Boží milost dospět i jen k jejich dveřím, neboť "mnoho je povolaných, ale
málo vyvolených".
Nemyslete si, že se tato modlitba podobá spánku: říkám
spánek, neboť se zdá, že duše je v mrákotách; neboť nezdá-li se, že je zcela
uspaná, necítí ani, že by byla bdělá. Zde je naopak uspaná - je v hlubokém
spánku - nejen pro všechny pozemské věci, ale i sama pro sebe, takže během
krátkého trvání tohoto jevu je tak bez sebe, že nemůže utvořit žádnou myšlenku,
i kdyby chtěla. Zde není zapotřebí žádného úsilí, aby se vyloučilo myšlení.
Miluje-li, neví jak, ani koho, chce-li, neví co: je jakoby mrtvá pro svět, aby
víc žila pro Boha. Je to však slastná smrt: protože duše ustane od veškeré
činnosti, kterou může vykonávat ve spojení s tělem; a slastná, protože se zdá,
že se odděluje od těla, aby mohla lépe žít pro Boha. Opravdu nevím, zda tělu
zbývá ještě tolik života, aby mohlo dýchat. Když na to nyní myslím, zdá se mi,
že mu opravdu nezbývá nic. Aspoň si to neuvědomuje, jestliže dýchá. Rozum by se
chtěl zabývat jen a jen tím, aby pochopil něco z toho, co duše zakouší, protože
mu to ale jeho síly nedovolují, zůstane tak ohromen, že i když se zcela
neztratí, nemůže hýbat ani rukama ani nohama, jak by se řeklo o nějaké osobě,
která upadla do tak hluboké mdloby, že se nám zdá být mrtvá.
Pozorujte tuto duši, které Bůh zastavil činnost rozumu, aby
ji tím víc obohatil pravou moudrostí. Po celou dobu, jež je v tomto stavu - je
to vždy krátce a duši se to zdá ještě kratší - nic nevidí a nic necítí. Avšak
Bůh se vtiskuje do jejího nitra, a když se vzpamatuje, nemůže vůbec pochybovat,
že byl Bůh v ní a ona v Bohu.
I když spojení ještě nedosáhne úrovně duchovního zasnoubení,
nicméně bývá tomu jako ve světě, když se mají dva zasnoubit: zkoušejí, zda
jeden druhému vyhovuje, a chtějí se brát, často se vídají a nemohou se toho
nasytit. Předpokládejme v našem případě, že smlouva je už uzavřena, že duše je
důkladně informována o tom, jak je to pro ni výhodné, a je rozhodnuta podrobit
se ve všem Snoubencově vůli, takže neopomene nic, čím by se mu zaslíbila.
Vidí-li Pán, že duše je takto disponována, dá ji znát, jak je s ní spokojen, a
protože chce, aby ho lépe poznala, dá jí milost, jak se říká, aby přišla na
schůzku, aby se pak s ní spojil. A to všechno trvá jen malou chvíli; není totiž
vázán ještě žádnou smlouvou. Jen na ni pohlédne a duše v tom pohledu spatří -
velmi tajemným způsobem - kdo je ten Snoubenec, kterého si má brát, pozná ho
tak důkladně, že by prostřednictvím svých smyslů a mohutností nedosáhla
takového poznání ani za tisíc let. Snoubenec, protože je takový, jaký je, tím
prostým pohledem učiní duši hodnější, aby mu dala svou ruku, jak se říká; a
přitom je duše do něho tak zamilovaná, že učiní všechno, aby nepřekazila toto
božské zasnoubení. Je-li však natolik nedbalá, že lpí na něčem jiném než na
Něm, ztratí všechno.
ŠESTÉ KOMNATY
Nyní začínáme s pomocí Ducha svatého mluvit o šestých
komnatách, v nichž duše již zraněná láskou svého Ženicha mnohem usilovněji
vyhledává samotu, a nakolik je jí to dovoleno, utíká před vším, co by ji mohlo
rozptylovat. Ženichův pohled ji tak uchvátil, že je její jedinou touhou, aby se
jím mohla znovu a znovu kochat.
Zde však nic nevidí, ani v představivosti, abych mohla
užívat výrazu "pohled". Jestliže se k němu uchyluji, pak jej používám
jako příměr.
Často, když duše vůbec na Boha nemyslí, ani se jím nezabývá,
Jeho Velebnost vyburcuje duši jako nějakým úderem hromu, či jako nějakou
kometou, jež se jen mihne. Není slyšet žádný hluk, avšak duše chápe, že Bůh ji
volal, a tak dobře si to uvědomí, že se někdy, zvláště na počátku, roztřese a
začne naříkat, ačkoliv ji nic nebolí. Cítí, že byla zraněna, ale neví, kdo ji
zranil, ani jakým způsobem. Chápe však, že je to drahocenná rána, a nechtěla by
se uzdravit. Stěžuje si Ženichovi hlasitými slovy lásky, aniž by se dokázala
ovládnout, neboť ví, že On je s ní, a to navzdory tomu, že nemůže přijít na to,
proč se jím nekochá. Cítí náramně silnou trýzeň; ta je však lahodná a sladká.
Duše se jí nemůže vyhnout, i kdyby chtěla. Ostatně by ani nechtěla, protože
zakouší více radosti v této trýzni, než v lahodném úchvatu modlitby klidu, při
němž se nezakouší žádná trýzeň.
A přece se zdá, že Ženich dá zaslechnout svůj hlas ze sedmé
komnaty, kde přebývá, aniž by přitom řekl jediné slovo, a obyvatelé ostatních
komnat - smysly, představivost a mohutnosti - se neodváží ani pohnout.
Jedná se o určitá slova, která říká duši a jež mohou být
různého druhu. U některých se zdá, že přicházejí zvenčí, jiné z nejhlubšího
nitra duše, jiné opět z její vyšší části a opět jiné zevně, takže je slyší
tělesnýma ušima, neboť se jí zdá, že jsou řečeny jasným hlasem. Někdy - ba
často - to může být jen výplod fantazie, zvláště u osob, jejichž slabostí je
velká představivost nebo melancholie.
Abychom posoudili, zda taková slova pocházejí od Boha, není
dobré zaměřit se na to, jak se slyší, zda zevně či zevnitř duše nebo z její
vyšší části. Nejjistější znamení jsou podle mého názoru tato:
První a velmi přesvědčivé je svrchovaná moc, jakou v sobě
taková slova mají, neboť jsou to zároveň slova i skutky. Vysvětlím to lépe.
Duše je zachvácena vnitřním nepokojem a trýzní, o níž jsem mluvila, je vyprahlá
a rozum je jako v temnotách; avšak jediné takové slovo jako: "Netrap
se!", ji naplní pokojem a vyrovnaností, takže je ponořena do světla a
zbavena onoho trápení. Nebo je snad ztrápená a plná strachu, protože ji
zpovědník nebo jiné osoby tvrdili, že je v moci zlého ducha, avšak pouze ta
slova: "Já jsem to, neboj se!", ji zcela uklidní, naplní ji útěchou a
zdá se, že ji nikdo nepřiměje, aby věřila něčemu jinému.
Druhé znamení: v duši zavládne veliký pokoj a zbožné,
uklidňující usebrání, takže je disponována chválit Boha.
Třetí znamení: tato slova nezmizí z mysli ani po velmi
dlouhé době. Některé pak se nezapomenou nikdy.
Všimněte si nyní, jakým způsobem přichází Pán uzavřít
zásnuby tím, že uvede duši do vytržení, které ji umožní uniknout z dosahu
smyslů. Kdyby si totiž duše uchovala užívání smyslů, myslím, že by nemohla
zůstat při životě, vidouc, že je blízko tak velké velebnosti.
Při jednom druhu vytržení duše, přestože se nemodlí, cítí,
že se jí dotklo Boží slovo, jež jí přichází na mysl, anebo je slyší. Zdá se, že
Pán, pohnut soucitem, když ji vidí už tak dlouhou dobu zmírat touhou po Sobě,
rozžhaví v jejím nitru jiskru, o níž jsem už mluvila, takže duše uhoří v tom
plameni, ale pak povstává k novému životu jako fénix a všechny její viny jsou
jí odpuštěny. Když je tak očištěna, Pán se s ní spojí, aniž kdo ví, jakým
způsobem, kromě nich dvou. Ba ani duše to neví, ačkoliv jí zůstane užívání
vnitřních schopností: přestože to nejsou mdloby ani záchvat, při nichž člověk
nevnímá nic z nitra ani zvenčí, duše nedokáže nic říci.
Jestliže z těchto tak úchvatných milostí nezůstane ani
vzpomínka, co z toho duše má, že je dostala? Tak závratně jí to prospívá, že to
nedokáže dost vynachválit. Jde o dobra, která zůstávají vryta do největší
hlubiny duše: nelze je vyjádřit, ale ani je nelze zapomenout.
Ženich tedy přikáže zavřít dveře komnat i hradní bránu.
Vždyť také, když začíná vytržení, zastaví se dýchání, člověk nemá sílu mluvit,
i když si jí ostatní smysly uchovají o něco víc. Někdy naopak ihned omdlí; tělo
i duše tak ztuhnou, že se zdá, jako by už neměl duši, takže se někdy ani neví,
zda ještě dýchá. Tato ohromná extáze ovšem netrvá dlouho. Po jejím skončení se
stává, že vůle zůstává tak zahloubaná a rozum tak rozptýlený, že člověk vězí v
tomto stavu celý den, někdy i více dní, aniž by byl schopen zabývat se jinými
věcmi.
Jiný druh vytržení nazývám let ducha: v podstatě je to
totéž, avšak působí na duši velmi rozdílným způsobem. Člověk pocítí tak prudké
hnutí duše, že se zdá, jako by duch byl unášen, a to takovou rychlostí a tak náhle,
že na něho padá nemalý strach, zvláště na počátku. Myslíte si, že pro takovou
osobu je to jen malý úlek, když cítí, jak je jí unášena duše a někdy i tělo?
Dochází k tomu takovým způsobem, že si člověk myslí, že se duch opravdu
odlučuje od těla. Ačkoliv ta osoba neumírá, přesto prožívá chvíle, kdy nedokáže
říci, zda je duše v těle nebo mimo tělo. Myslí si, že je celá přenesena do jiné
krajiny velmi rozdílné od naší, kde v jakémsi světle, jež se nedá srovnávat s
naším, jsou jí ukázány tak velké věci, že by si je ani nedokázala představit, i
kdyby se s tím lopotila celý život. A tak se stává, že je jí v jediném okamžiku
vysvětleno nezměrné množství tajemství, z nichž by nepoznala ani tisícinu, i
kdyby mnoho let namáhala rozum a fantazii, aby je uspořádala. Toto je obrazné
vidění, ne intelektuální. Očima duše se vidí mnohem lépe než očima těla, stejně
jako se chápe mnohem víc věcí bez pomocí slov.
Mnohokrát jsem přemýšlela o tom, jakou sílu má slunce, že
bleskurychle vysílá své paprsky na zem, aniž by se pohnulo ze svého místa na
obloze, tak i duše - jež se ztotožňuje s duchem, jako slunce se svými paprsky -
může se silou tepla, které k ní přichází z pravého Slunce Spravedlnosti,
pozvednout nad sebe prostřednictvím nějaké své vyšší části, aniž by opustila své
místo. Koneckonců, já nevím, co říkám. To však je jisté, že jako koule vyletí s
velkou rychlostí z arkebuzy, když se k ní přiloží oheň, tak v nitru začne
jakýsi let, který nenadělá hluk, přesto však je to tak zřejmý pohyb, že je
nemožné se klamat. A zatímco je duše mimo sebe, jsou jí ukazovány velké věci, a
když přijde k sobě, zjistí, jak náramně jí to prospělo. Pozemské věci se jí
zdají hodné pouze pohrdání, a ve srovnání s tím, co viděla, pouhé smetí. Od té
doby je pro ni život na zemi trápením, protože tu není nic, co by ji mohlo
ještě zajímat, a co ji dříve tolik přitahovalo.
Tyto tak velké milosti v duši roznítí živou touhu zakoušet
Toho, který Jí je uděluje, takže se pro ní život stane velkou trýzní, i když
slastnou. Dychtí po tom, aby umřela a v záplavě slz prosí Pána, aby ji
vysvobodil z tohoto vyhnanství, kde ji všechno nudí. Nachází trochu úlevy, když
se uchýlí do samoty, avšak ta trýzeň ji brzy dohoní a doprovází ji všude. A to
také vysvětluje, proč jsou v této komnatě vytržení velmi častá. A nedá se jim
nijak vyhnout, ani když k nim dochází na veřejnosti. Z toho pak vznikají
pronásledování a reptání. A přestože se duše nechce strachovat, přece jen někdy
to nedokáže, neboť velmi mnoho lidí se jí bude snažit nahnat strach, zvláště
zpovědníci.
Když se Pánu zalíbí někoho zahrnout svou přízní, jasně mu
ukáže své nejsvětější lidství, a to způsobem, jakým
On chce, buď tak, jak žil na zemi, nebo po svém vzkříšení; a někdy s takovou
rychlostí, že to můžeme srovnat se zábleskem. Nicméně vryje svůj obraz do
paměti tak živě, že nemůže být smazána do dne, kdy se jím bude těšit bez konce.
Mluvila jsem o obrazu, ne však jako by byl namalovaný, nýbrž
jako opravdu živá bytost, jež někdy hovoří s duší a odhaluje jí úchvatná
tajemství. Nicméně i když zjevení trvá nějakou chvíli, nelze se na ně déle
zahledět než jako do slunce, a proto je duše vidí jen velmi krátce, přestože
jeho jas nezraňuje její oči, jako sluneční jas oči tělesné. Jas onoho obrazu je
jako vlité světlo, asi jako kdyby se slunce přikrylo něčím tak průzračným, jako
je diamant; a jeho šaty se zdají být jako z holandské látky. Když však Pán
udělí tuto milost, duše téměř vždy upadne do vytržení, protože lidská slabost
nemůže snést tak úděsnou podívanou. Říkám úděsnou, protože je tak závratně
velebná, že to duši naplní bázní, ačkoliv je to nejkrásnější a nejlahodnější
podívaná, jakou by si někdo uměl představit; nikdy by to nedokázal takhle, i
kdyby se o to úporně snažil tisíc let, protože to přesahuje schopnosti naší
fantazie i našeho rozumu.
Zatímco duše je velmi vzdálená tomu, že by měla něco vidět a
ani ji to nenapadne, náhle se dostaví vidění, jež uvede ve zmatek mohutnosti i
smysly a naplní je velkou bázní, ale nakonec v nich zanechá slastný klid.
Podobně jako když svatý Pavel byl sražen k zemi, na obloze se zablýsklo a
zahřmělo, tak v tomto vnitřním světě. Nejprve se tam všechno rozbouří, ale pak
náhle se to uklidní a duše pochopí tak velké pravdy, že nemá zapotřebí žádného
učitele, neboť pravá Moudrost ji zbavila její neznalosti, aniž by se musela nějak
namáhat.
Mám na mysli úzkosti, slzy, vzdechy a prudké vzněty, zdá se,
že pocházejí z naší lásky, když ji hluboce prožíváme, nicméně tyto věci jsou
jako oheň, jenž vydává hodně kouře, a ty se dají vždy snést, i když člověk
přitom hodně zkusí, avšak nedají se vůbec srovnávat s tím, o čem budu nyní
vyprávět. Zatímco duše tahle uvnitř plane, stává se mnohdy, že kvůli nepatrné
myšlence nebo zaslechne-li jediné slovo, že smrt nepřichází, zasáhne ji rána
nebo ohnivý šíp - nikdo neví odkud a jakým způsobem. Netvrdím, že je to nějaký
šíp: ať je to cokoliv, je jasné, že to nepochází od nás samých. Říkám rána, ale
není to žádná rána, a přece hluboce zraňuje. Zdá se mi, že to není cítit tam,
kde se zakouší bolesti této země, nýbrž zcela uvnitř, v největší hlubině duše,
kde tento závratně prchavý paprsek sežehne na popel všechno, co tam nalezne z
této naší nízké přirozenosti, takže jsme jako bez sebe, dokud trvá. Mohutnosti
jsou z toho tak ohromené, že nejsou ničeho schopny, kromě věcí, jež jsou s to
rozmnožit naši trýzeň.
Nechtěla bych, abyste si myslely, že přeháním. Naopak, hodně
se mírním, protože jde o věci, jež nelze vyjádřit. Smysly a mohutnosti jsou
odtrženy ode všeho, co nepřispívá k růstu oné trýzně. Udržuje-li se rozum v
činnosti, pak jen proto, aby chápal, jak se duše plným právem musí trápit, že
je tak vzdálena od Boha. Přispěje k tomu i Jeho Velebnost, jež se dá tak živě
poznat, že trýzeň zřeřaví, a proto osoba, která to zakouší, začne hlasitě
křičet a nedokáže se ovládnout, i když je jinak velmi trpělivá a zvyklá na
velké bolesti; tato muka se totiž necítí v těle, ale v hlubině duše.
Já jsem viděla jednu osobu v tomto stavu a opravdu jsem si
myslela, že umírá. Ostatně není divu, zde je opravdu velké nebezpečí smrti. I
když je tento jev velmi krátký, všechno v těle je po něm jako vykloubené, tep
je tak slabý, jako by duše měla odejít k Bohu. Zmizí i tělesná teplota a duše
žhne takovým způsobem, že jen trochu víc, a Bůh by naplnil svou touhu. V té
chvíli tělo nic necítí, ani malou ani velkou bolest, ovšem údy jsou vykloubeny
a dva nebo tři dny všechno hrozně bolí.
SEDMÉ KOMNATY
Když se náš Pán ráčí smilovat nad touto duší, kterou už
duchovně přijal za svou nevěstu a jež se tolik trápí a už se natrápila touhou po
Něm, uvede ji do své komnaty, do této sedmé, dříve než se dokoná duchovní
sňatek.
Tak jako ji má Bůh v nebi, tak ji musí mít i duše, aby tam
sama přebývala jako v druhém nebi. Pro nás je velmi důležité, abychom si
nemysleli, že naše duše je něco temného. Jelikož neznáme jiné světlo než to,
jež padá do našich očí, představujeme si obyčejně, že v našem nitru žádné není
a že v našem nitru vládne jakási temnota. Tak je tomu u duší, které nežijí v
milosti; to však není vina Slunce Spravedlnosti, jež je v nich jako dárce bytí,
nýbrž protože nejsou schopny přijímat jeho světlo.
Ačkoliv se Bůh spojuje s duší i ve vytrženích a při
modlitbě, kterou jsme nazvali modlitbou spojení, nicméně nezdá se, že tyto věci
jen zvou duši, aby vstoupila do svého středu, jak k tomu dochází v této
komnatě, nýbrž jen aby vystoupila do své vyšší části. Na tom ostatně málo
záleží. Rozhodující je, že se Pán spojuje s duší, takže ji oslepí a oněmí jako
svatého Pavla při jeho obrácení, a zabrání ji, aby poznala milost, kterou
zakouší a jak ji zakouší. Velká radost, která ji zaplaví, pochází z toho, že se
vidí blízko Bohu, zatímco spojí-li se s ní, nechápe nic, protože mohutnosti se
ztratí.
Ale zde je tomu zcela jinak. Náš dobrý Bůh jí chce odstranit
šupiny z očí, aby viděla a chápala něco z milosti, kterou ji uděluje, a to
podivuhodným způsobem.
Když je uvedena do této komnaty, zjeví se ji v
intelektuálním vidění tři Osoby Nejsvětější Trojice,
jako jakási velebná reprezentace pravdy, uprostřed žáru, který je podoben
závratně rozžhavenému mraku, jenž se blíží k jejímu duchu. Tři Osoby je vidět
odděleně a duše, jíž je dáno jakési úžasné chápání, poznává s naprostou
jistotou, že všechny tři Osoby jsou jediné podstaty, jediná moc, jediná
moudrost a jediný Bůh. Čemu věříme ve své víře, ona poznává téměř na vlastní
oči, i když ne tělesnýma ani duševníma očima, neboť to není obrazné vidění. Tři
Osoby se jí tu sdílejí, mluví s ní, a dávají jí pochopit slova, jimiž Pán
vyjádřil v evangeliu, že On přichází do duše s Otcem a Duchem svatým a přebývá v
ní, když ho miluje a zachovává jeho přikázání.
Ach Bože, jaký je to rozdíl slyšet tato slova a věřit jim,
proti pochopení té pravdy způsobem, jak jsem vyložila! Úžas duše den ode dne
roste, neboť se jí zdá, že tři Božské Osoby ji už neopustí. Vidí, jak přebývají
v jejím nitru zmíněným způsobem, a prožívá jejich božské společenství ve své
nejintimnější části jakoby v bezedné hlubině, kterou nedokáže vyjádřit pro své
nedostatečné vzdělání.
Uvědomte si, že je obrovský rozdíl mezi předešlými viděními
a oněmi z těchto komnat: stejně veliký rozdíl je mezi duchovními zásnubami a
duchovním sňatkem, jako je mezi dvěma snoubenci a těmi, kteří se už nemohou
odloučit. Už jsem vám říkala, že je nutno se uchylovat k těmto příměrům,
protože neexistují jiné vhodnější. Je však nutno si uvědomit, že zde se nemyslí
na tělo. Tím méně pak při duchovním sňatku, protože k tomuto tajemnému spojení
dochází v samém středu duše, kde má přebývat sám Bůh, jenž nepotřebuje žádné
dveře, aby tam vstoupil. Jestliže jsem řekla, že nemá zapotřebí žádné dveře,
pak kvůli tomu, že při milostech, jež jsem dosud popisovala, používá smyslů a
mohutností jako prostředků, když se zjevuje ve svém nejsvětějším
lidství. Docela jinak je tomu při spojení v duchovním sňatku. Pán se zjeví ve
středu duše - a ne v obrazném vidění, nýbrž v intelektuálním - daleko
lahodnějším způsobem, než při zmíněném již zjevení apoštolům, když prošel
zavřenými dveřmi a řekl jim: Pax vobis
(Pokoj vám). A to je tak veliké tajemství, tak mocná slast, a tak úchvatný a
náhlý projev přízně, že nevím, k čemu bych to přirovnala. Zdá se, že Bůh chce
duši ukázat nebeskou slávu, ale mnohem úchvatnějším způsobem, než při
jakémkoliv vidění nebo duchovním zážitku. Dá se říci jen toto: že duše, či lépe
její duch se sjednotí s Bohem, nakolik se to dá pochopit. Když nám chce Bůh,
který je také duch, ukázat, jak nás miluje, dává některým osobám poznat, kam až
dokáže jít jeho láska, abychom chválili jeho velikost, jež se ráčí tak spojit s
nějakým tvorem, že už se nikdy od něho nechce odloučit, jako se už nemohou
oddělit ti, kteří uzavřeli manželství.
Při duchovním zasnoubení je tomu jinak, protože při něm se
ti dva často odloučí, stejně tak i při spojení, při němž se dvě věci stávají
jednou, nicméně se mohou oddělit a existovat každá o sobě. Obyčejně totiž
Pánova milost rychle pomine, takže duše nezakouší jeho blízkost. Naopak při
duchovním sňatku tomu tak není, neboť duše zůstává stále v onom středu se svým
Bohem.
Můžeme to přirovnat ke spojení dvou voskových svící, jež
jsou tak dobře spojené, že hoří jediným plamenem nebo jako by knot, oheň i vosk
byly jedinou věcí. Přesto však se ty svíce mohou oddělit, takže budeme mít zase
dvě svíce a dva knoty. Avšak v našem případě je tomu jako s vodou, jež padá z
nebe do nějaké řeky nebo pramene, kde se tak dokonale smísí, že nejde rozlišit
říční vodu od té, jež padala z nebe; nebo jako potůček, který se vlévá do moře,
od něhož jej nelze oddělit; nebo jako veliké světlo, jež padá do nějaké
místnosti dvěma okny: padá tam rozděleno, ale uvnitř se stává světlem jediným.
To asi měl na mysli svatý Pavel, když říkal: "Kdo se
však oddá Pánu, je s ním jeden duch." Naráží na tento úchvatný sňatek, při
němž se předpokládá, že Jeho Velebnost se tak přiblížila k duši, aby se s ní
spojila. Apoštol dále říká: "Vždyť pro mne je život Kristus a smrt
zisk." zdá se mi, že tak může hovořit i duše, neboť zde motýlek umírá s
velkou radostí, protože jeho životem je Kristus.
Řekli jsme si tedy, že motýlek je mrtvý, svrchovaně šťasten,
že našel své odpočinutí a že Kristus žije v něm. Pohleďme nyní, jak žije, a zda
se jeho nynější život liší od předešlého; zda opravdu dostal milost, o níž byla
řeč, to se pozná podle účinků. Podle mého názoru jsou účinky následující:
Především úplně zapomíná na sebe, a to tak dalece, že se
domnívá, že už neexistuje. Duše cítí takovou proměnu, že se už nepoznává.
Nemyslí ani na nebe, jež ji očekává, ani na život nebo pocty, ale jen jak by co
nejvíce usilovala o větší slávu Boha. Slova, jež jí řekl Pán, totiž aby se
starala o Jeho záležitosti, a On že se bude starat o její, způsobila asi to, co
znamenají, takže ona se už o nic jiného nestará. Nechce být ničím v žádné věci,
kromě případu, kdy nahlédne, že může nějak přispět k tomu aby vzrostla, byť jen
o trochu, Boží čest a sláva: kvůli tomu by ráda obětovala i život. Avšak v
ostatních věcech pociťuje tak divné zapomenutí, že se zdá, opakuji, jako by už
neexistovala.
Tyto duše netouží zakoušet nějaké slasti nebo duchovní
útěchy, protože jsou stále se svým Pánem, který v nich žije. Neprodělávají ani
vyprahlosti, ani vnitřní trýzně a chtěly by jen chválit našeho Pána, jímž se
zabývají s veškerou něhou. Jako oheň, ať je sebemocnější,
nikdy nešlehá svými plameny dolů, nýbrž vždycky vzhůru, tak i zde: vnitřní
hnutí vyvěrá ze středu duše a stoupá, aby vyburcovalo mohutnosti.
Naplňuje mě údivem, že duše, jež dospěla až sem, už neupadá
do žádné extáze, alespoň ne do takové, při níž se ztrácí vědomí.