Holotropní dýchání

Můj první duchovní zážitek

V roce 1992 jsem měl za sebou deset let duchovní praxe, jež mi nepřinesla očekávané výsledky. Prošel jsem kdeco, ale byl jsem nespokojen. Na papíře všechno vypadalo vábně, ale ta realizace! Moje meditace nestály za nic, jen mrtvé skoro ticho. Docházel jsem k jistému známému jogínovi, ale ani u něj jsem nezažil nic zajímavého. I u něj to byla spíše póza. Po třech letech jsem odešel a začal jsem se věnovat dílu Jiddu Krišnamurtiho (1895-1986) jehož místy kacířské duchovní myšlenky mě nadchly. Vyložily mi, co jsem již tušil. Po několika letech práce i přednášek jsem však zjistil, že jsem opět tam, kde jsem byl. Řeči to byly pěkné, ale výsledky se opět nedostavily mě ani jiným. Jeho propagovaná cesta, kterou neprošel ani on sám, je prostě neprůchodná.

Začal jsem se shánět po prožitkových procesech, neboť donekonečna opakované these, že slovy se k Pravdě nelze dostat, nikam nevedly, byly to zase jen slova. Do ruky se mi dostala kniha dr.Grofa Tajemství sebepoznání, jež mne oslovila podivnými procesy ve změněném stavu vědomí navozeném holotropním dýcháním. Již před několika lety jsem zkoušel autogenní trénink, ale nešlo mi to. Dokonce ani proutkařství mi nefungovalo, takže jsem si začal připadat jako neumětel.

Měl jsem od počátku výhrady k rozdělení zážitků do matric, ale rozhodl jsem se metodu, už před tisíciletími používaou v Tibetu i jinde, vyzkoušet v praxi. Naštěstí jsem se dostal k Mgr.Vančurovi, který je výborný šaman.

Konalo se to u psychiatrické klinice na Karlově náměstí. Nejprve jsme nosili zvukovou aparaturu. Hudba se poslouchala hodně nahlas, to byla velká změna oproti dřívějším meditacím v tichu. Polovina z nás dýchala, polovina jen u nich seděla, odpoledne jsme se vyměnili. Každý prožíval něco jiného, jeden malíř viděl obrazy, ale moc se mu nelíbily. Extatické božské zážitky měl jen jeden či dva. Byly k vidění i zvláštní výjevy, dokonce i kopulativní pohyby. Křiku bylo dost, ale vzájemně jsme se nerušili, jen rozhovor byl při dýchání vnímán jako něco nemístného. Večer všichni kreslili, co zažili a popisovali to ostatním.

Mnozí byli se zážitky nespokojeni. Jeden se chtěl dozvědět, kdy už mu konečně přestane životní smůla, ale ač dýchal jak mohl, nic se nedělo. To je velká slabina holotropního dýchání. Dvě dívky řekly, že se cítí ještě hůře než dřív, a mají chuť nás všechny povraždit. Vypadaly na to. Vančura si vše zapisoval a nic nekomentoval, ač by měl. Tak se totiž ozývaly jejich potlačené démonické archetypy. Pro takové lidi dýchání není ani vhodné, může jim způsobit příliš temnou noc duše odblokováním.

Organizátory zajímalo jen to, zda nejsme psychotičtí, ale o výklad toho, co nás čeká a co to vlastně je, se nekonal. Setting je pro ně věcí zcela neznámou, naopak se doporučuje se zříci jakýchkoliv zásahů, což je chyba. Zážitek pak může přivolat náhodná myšlenka. Výběr hudby však také působí jako setting. Set, tedy informace o metodě, měl každý jen slabé. Kdo co vyčetl, či se doslechl. Dr.Grof si libuje v popisu matric, ale když si je všechny srovnáte, zjistíte, že dohromady obsahují vlastně všechny prožitky jež existují. Nakonec to asi lidem vyhovuje, příliš mnoho informací by je lekalo.

Zajímavé ale bylo, jak jsme se sblížili. Večer se zdálo, jako bychom se znali již dlouho. Jedna dívka s křikem odběhla, Vančura za ní klidně šel, proces se jí prostě znovu spustil. Upozornil nás, že kdyby se s námi později něco takového dělo, máme jet za ním, protože normální lékaři nevědí jak na to reagovat.

Já jsem dýchal jako o život, nic příjemného to nebylo. Prsty rukou mě šly do křeče. Vančura je pořádně zmáčkl, aby ji zesílil. To je princip této psychoterapie. Postupně se uvolnila. Po dlouhé době jako bych omdlel. Najednou vidím jakýsi koberec s jednoduchými motivy. Konečně! Začal jsem dýchat jako o život a obraz, kterému jsem vůbec nerozuměl, ač jsem na něj upřeně zíral, se rozplynul. Dýchal jsem dál a znovu jako bych omdlel a zase viděl obraz. Byl mnohem složitější. Zase jsem reagoval stejně a opět zmizel. Přemýšlel jsem, co mi to chtělo říci a zašel s tím i za Mgr.Vančurou. Shodli jsme se na tom, že to byly mandaly jež mi naznačovaly můj chybný přístup. Přílišná křečovitost, kterou jsem poznal i v jiných aktivitách, mi cestu spíš blokovala. Složitá mandala byla ukázkou delší cesty k cíli.

Po několika měsících jsem tam zašel znovu. Už se mi nepodařilo nic vidět, ale stala se další nová nezvyklá věc. Zastavily se mi myšlenky, pak se pomalu rozeběhly a byly nějaké jiné, cizí, hodně kvalitní. Nebyly z mého myšlení, ale z vyššího Já. První pořádná meditace! Pak jsem to zkoušel i doma, ale kromě křečí jsem se nikam nedostal.

I tak to mělo cenu, připravilo mě to na další zážitky. O rok později jsem začal s channelingem o kterém jsem se dozvěděl právě z knihy dr.Grofa, ačkoliv tuto metodu komunikace s božskými silami podrobně nepopisuje. Tři roky na to přišla moje první meditace channelingové mystiky, kde již nebylo pochyb, že prožívám božské. Naučilo mne dosud nepopsanou metodu komunikace. Nazval jsem ji Věčný tanec nadvědomí. Určitá podobnost je tu i s vyšším stupněm autogenního tréninku.

Jak to s odstupem mnoha let pozoruji, zdokonalil jsem vlastně Grofovu metodu. Hlavně tím, že je v ní kontakt s božskými silami, jež prožitky vysvětlují i řídí a to jak před procesem, během něj i po něm, takže informovanost je dokonalá.

Vím, že nestačí jít jednou na dýchání, ani mít jen jedinou meditaci. Musí se jednat o mnohaletý proces s desítkami několikahodinových zážitků. Ty pak vlastně trvají neustále ač slaběji. Dokážou značně proměnit člověka, jsou vlastně intenzivní psychoterapií, transformací osobnosti. Samozřejmě souvisí s náboženstvím a mystikou, dokonce i filozofií. Tak pracovalo mnoho význačných osobností v dějinách. Celý proces ukazuje, že vždy přichází to, čemu jsme otevřeni a co k nám patří. Je zbytečné si stěžovat na nezdary a nepřízeň osudu.

 

 
 
Průběh meditace

Pravidelná meditace je nezbytná součást duchovního vývoje nejen proto, že ho silně urychluje, ale i pro obecné pravidlo Života – mít všechny archetypy na dosah, tedy i božské.

Termín si zasvěcenec dohodne s nadvědomím někdy i dlouho dopředu. Někdy je mu výslovně doporučena. Nejčastěji bývá každý měsíc. Musí mít pro ni dostatek prostoru a energie i správný vnitřní stav. Několik dní se mu shromažďuje energie, nesmí s plýtvat a málo.

V přípravě je nutná vnitřní i vnější očista připomínající rituál. Podrobnosti mu sdělí, např. nemá před jíst maso ani mléčné výrobky. Zasvěcenec nikdy neví, jaká meditace ho čeká, ani to nemá ovlivňovat. Jen může tušit, že bude podobná poslední, protože přicházejí v sériích. Když se na začátku zesílí pocit božského a objevují schopnosti, bude pravděpodobně extatická. Když se před ní zesílí strach a vznikne tupost, bude spíše tísnivá.

I několik hodin před božské mění strukturu vědomí, aby v byly ty části, jež chce oslovit a upravuje jejich aktivitu podle Své potřeby. Meditaci může zahájit jednoduchý rituál na přivolání Boha, nebo alespoň modlitba. Symbol, i když nedokonalý, je lepší než pouhá slova či myšlenky. Pokud nadvědomí souhlasí a příprava se provede správně, je jisté, že se podaří poznat božské. Před meditací někdy bývá i silnější únava, jež není na překážku, protože rychle mizí.

Channelingová mystika nemá zvláštní pozici. Zpočátku se medituje většinou vleže na zádech, později i jako křesťané či muslimové. Je možné i sedět při meditaci. Ruce ani nohy nesmějí být překříženy, ani se nemají dotýkat,  je to symbol bloku vůči božskému a nerespektování dualit. Jako stimulátor (setting) se vždy používá duchovní hudba, jíž je božské oslovováno. Musí být dobře vybrána, nejlépe ve spolupráci s nadvědomím. Hudba se poslouchá nahlas, basy se zesilují.

Kdo má z náhlého náběhu neznámého božského strach, může začít channelingovým rozhovorem, pak prokládaný Tichem Působení. Intenzitu meditace lze nastavit v určitých mezích i přáním.

Není nutné meditovat o samotě. Vliv společné meditace je v celkovém zesílení procesů. Každý prožívá jiné božské síly a jiné procesy, přesto vzniká určitý sjednocující proud s výměnou božských pocitů. Proto by se zasvěcenci pro společnou meditaci měli vybírat podle rad božských sil, je důležité určité vyvážení sil. Zesiluje se i propojení a vzájemný vhled.

Určitou možností výuky meditace a odstranění obav z ní je i asistence zkušeného zasvěcence u začínajícího. Ten může sugescí pomoci navodit změněný stav vědomí a vyzvat ho k zavolání božské síly a požádat Ji o vstup do Království nebeského. Slouží i jako pojistka proti sebeklamu a nevědomého sklonu utéci z procesu.

Při nižší sugestibilitě a vnímavosti se může použít holotropní dýchání, psychowalkman, trochu alkoholu jako při Večeři Páně, nebo mikrodávky katalyzátoru změněného stavu vědomí na prohloubení a prodloužení meditace obdobné sómě zmiňované v indických mystických eposech – Rgvédách. V zasvěceneckých eleuzínských mysteriích v starobylém Řecku i jinde se aktivovaly tyto procesy pomocí přírodních látek. Mikrodávka stačí, zejména po určité praxi, protože jsou hlavně symbolem.

Je vhodné zavřít či zakrýt oči a stáhnout rolety,  aby se omezilo rušení okolními vlivy. Jak říkal už Krišnamurti, není metoda meditace. Prostě jako být v božském divadle či kině. Nechat se vtáhnout se do Jejich dějů a pocitů. Chtít zastavovat myšlenky je holý nesmysl, protože by se zablokoval. Jen vnímá hudbu jako hlas Boha, proti kterému jsou myšlenky nedůležité. Samy se zastaví, když To vidí a cítí… Na harmonizaci je vhodné si dávat sugesce - vysměji se z mému stresu, či si uvědomí, že božské síly zvládnou všechny mé problémy.

Počátek meditace je charakteristický tím, že okamžitě mizí únava i bolesti. Pak nastává rozšiřování vědomí, tj. otevření Brány vnímání, což je VŽDY charakteristické úžasem zbytku myšlení nad objevováním se neznámých, naléhavých a dokonalých hlubokých božských pocitů, vizí i myšlenek. Náběh rozšířeného vědomí se projevuje zvláštním pálením na hrudi (mystický oheň) a změnou pocitu, to popisují i všechna Písma.

Prožitek hudby se také neuvěřitelně zdokonalí. Zasvěcenec se stává jí a ponořuje do Hyperprostoru Absolutna. Opět prožívá vždy znovu zapomenutý, nepopsatelný božský pocit posvátné svatosti i zapomenuté obsahy minulých meditací. Zasvěcenec poznává božskou Hru, Její tanec Věčností. Zcela klidné meditace jsou vzácné, jen u některých se na chvíli snižuje aktivita božského.

V meditaci má zasvěcenec schopnosti vnímání a chápání toho, co je mu umožněno. Je nekonečná variabilita možných obrazodějopocitů, vytvořených božskými silami pro okamžitou potřebu meditujícího.

Charakterizují ji až “hmatatelné” atributy – tajuplná Dokonalost, Nekonečnost a Věčnost s intenzitou úměrnou božské dimenzi a hloubce ponoru do Ní. Poznání, že je vlastně  hříčkou Boha, zlomkem Jeho Stvoření, Jeho pocitu, skrze něj si Bůh hraje. Poznává, že není pánem svého pocitu. Kdo dává pocity, ten rozhoduje. U extrémních procesů je typický vzestup síly kundalíny. Může nabíhat i bleskově. Žhavá energie prochází zejména páteří a způsobuje i znecitlivění částí těla.

Zasvěcenec vnímá i tři hlavní vjemy:

1. ponor, tj. téměř nepopsatelné naplnění mystickým, extaticko-tísnivo-neutráním božským pocitem.

2. vize reálných či abstraktních dějů, tj. proudy archetypů tj. informací v božském “jazyce”.

3. myšlenkový komentář.

Pocity, vize a myšlenky mají ekvivalentní význam. Většinou ho symbolizuje i hudba, ale může se projevit i jiná vůle Boha. Pak na stejnou hudbu jsou i totálně odlišné procesy.

Ponor bývá 35 až 80 procent, kdy jeho tělo již jakoby hoří božským Ohněm křtu. Lze ho zesílit správným nastavením k meditaci pohyby rukou, energií v těle i v rytmu hudby, procházením vizemi i pocity a jejich dokonalejším prožíváním. Někdy se zvýší jen přáním zasvěcence. Chybná reakce, myšlenka či fyzická činnost ho na chvíli sníží. Když božské síly ponor nechtějí dát, nelze ho získat, ale toto snažení upevňuje sklony k mystice, ačkoliv je to projev křečovitosti.

Styl vizí závisí na tom, na jaký režim se božská síla přepne. Zda na reálné děje či na jejich symboly (archetypy), tj. ohnivý keř vířivých fraktálů. Často má několik vizí za sebou stejný či podobný význam. Prožitím pocitu či vize je intuicí pochopí a pak může toto Poznání nepřesně přeložit do myšlenek. Nemá se o to příliš pokoušet, je tu vždy jistá nedefinovatelnost.

Dochází i ke vtisku Poznání do myšlení. Najednou se v něm objeví něco, co nikdo neřekl a je jasné, že to není výsledek přemýšlení. Zejména je chyba si myšlenky chtít opakováním zapamatovat. Božská síla ho za to trestá bolestivým pocitem. Stahuje i snaha jakkoliv vyjádřit svůj stav. Nejlépe je se stát součástí procesu tak, že už není ani vnímající, ani zkušenost, jen Bytí. Překážet Mu co nejméně.

Během meditace se pocity většinou rychle mění. Těžko může zasvěcenec rozhodnout, zda jsou to jeho reakce na děj, nebo mu pocity mění samo božské. Většinou je to jejich kombinace, ale hlavní slovo božské vědomí. Při meditaci lze provádět jednoduché úkony jako spustit magnetofon, nasadit sluchátka apod. Proud vizí a pocitů se jen na chvilku zeslábne.

Správný přístup k meditaci je výsledkem dlouhého vývoje aktivní odevzdanosti. Důležité je nelekat se božského, to je hlavní problém začátečníků. Někteří se bojí i na krátkou dobu opustit známý psychický svět a přenechat božským silám prostor k rozhodování. Projevuje se to až nevolností. Ještě větší strach mají z mnohahodinového opuštění známého světa. Panicky se bojí, že se už nevrátí. Meditace je tedy i o překonávání strachu z Boha.

Meditaci vede určitá božská síla, často vedená ještě vyšší, nebo se střídají. Proto obsahuje procesy různého druhu. Je alespoň z dimenze 4,5 – 4,8 vnější či vnitřní hierarchie. Myšlení je v meditaci slabě aktivní, někdy ji křečovitě narušuje. Může prožívat destabilitu, pokud se dozví či pochopí něco ohromujícího. Chce vše vysvětlit, i když ví, že tomu nemůže úplně rozumět. Může klást otázky, ale odpovědi dostane jen na to, co se právě probírá. V ponorech nad 55 procent už nemůže aktivně myslet, protože je myšlení již vytlačeno z vědomí. Meditace může mít i formu rozhovoru spodních dimenzí s Horními, aby se zharmonizovaly vzájemné vztahy.

Vnímavost a síla prožitků je mnohonásobně větší než v komunikaci. Podobně jako karma meditace zesiluje vše, i křeče, aby se lépe rozpoznaly a léčily. Tím, že božské vytváří v meditaci příjemné a nepříjemné pocity, intenzivně usměrňuje zasvěcencovy sklony. Může dojít i ke sporu, kdy se střed vědomí  nechápe či nelíbí proces Vršku. Ten mu buď problém vysvětlí, nebo ne.

 Podle Principu podobnosti se při meditaci v božském světě odrážejí chyby, jež zasvěcenec nechce opustit v běžném životě (nedostatek lásky, opuštěnost, nechuť k životu apod.). Bolest a destabilita ho má přivést k poznání problému a k nápravě. Podobní zasvěcenci mají podobné meditace.

V psychoterapiích mu sugestivně božské síly promlouvají do duše a současně vysvětlované děje či vlastní chyby prožívá v pocitech i vizích z Jejich perspektivy, a tak dokonale vnímá své disharmonie. Pro silnější výchovný efekt používají princip zesílení a kontrastu. Pokud v meditaci vnímá Věčnost tísnivě, znamená to, že ji nepřijímá jak má. Úplným prožitím nepříjemného pocitu se chybné vazby postupně uvolní, podobně jako při auditingu či hypnotické regresi.

V období prvních meditací zapojuje nadvědomí kvalitnější části osobnosti, aby bylo božské lépe přijato. Po určité praxi přidává i méně kvalitnější části psychiky, aby se také proměnily, což způsobuje větší zatížení tísní a zhoršení přijímání božského. Je za tím velká setrvačnost zvyků nerozvinutých částí.

Meditaci je možno chápat i jako dokonalou channelingovou komunikaci s Bohem, oslovení Jím, zkomprimováním běžných životních dějů. Meditace je tedy psychoterapie, bohoslužba, umělecký zážitek. Hlavním výsledkem je zvýšení kvalit částí osobnosti. Rovněž i důvěra v Boha založená na zkušenostech, nejen na víře.

V meditaci ego nakrátko neexistuje, protože božskému vytvoří prostor k projevu, jenž dokonale využije. Zpočátku způsobuje nejistotu až strach z neznáma. Myšlení se vzdává dosud dominantního postavení a nestačí se divit. Božské však může i samo prolomit bariéru ega.

Nelze si však vytvářet definitivní závěry z jedné či několika meditace ať by byly jakékoliv. Meditace je vždy jiná než svět bohů, božstev a Boha. Nemají Tam lidský spodek, který v meditaci způsobuje problémy. Je to proces přizpůsobený transformační energii, zejména tísnivé. Je proto nutné se neukvapovat v prvotních názorech, protože bývají velmi naivní.

Extrémně rozšířené vědomí vnímá spodními, středními i Horními částmi, ale spodek i trochu střed málo rozumí projevům Vršku a Ten se na ně dívá s nadhledem. Buď je Jeho přednáška těžce přeložitelná do slov, či je něco pouze úmyslně naznačeno. Může se pochopit jen určitá rovina významu a vyšší jennáznaku. Pokud zasvěcenec malou snahu či nechuť vnímat, co je mu naznačeno, nedozví se podrobnosti podobně jakokomunikaci. Vztahy to jsou opravdu zvláštní, protože různých částí bývá v meditaci více. V některých meditacích se vyjádřit k zaměření dalšího duchovního vývoje. Může se dozvědět i náznaky o své budoucnosti.

Pocit ohromení je jako jízda na horské dráze. Vysvětlení jevů mizí v abstraktních světech za světem. Zdá se mu často zcela nemožné přijmout a zvládnout neuchopitelnou Jinakost Boha. Zbytečně se také bojí, že se z meditace už nedostane a ztratí se v nekonečnu Nekonečen, kde pro něj není nic známé. Cesta je však bezpečně schůdná.

Některé formy abstraktnosti Boha jsou obtížně přijímány. Zasvěcenec musí vzít Boha a Jeho výuku takovou, jaká je, nechat se Jím vést a odevzdat se Mu. si uvědomit, že strach a všechny problémy jsou vlastně zbytečné. Myšlení bude mít své místo v rozšířeném vědomí. Božské ho ve všech směrech převyšuje a , jak na něj. Je potřeba Mu děkovat, prožívat plně extázi, tíseň i bolest, procházet jimi, neslézat a neutíkat z kříže. I bolestivé proměňuje. Je to někdy porod, viz biblické podobenství Ježíše.

Zasvěcenec prožije daleko víc, než si zapamatuje či při ní zapíše, protože většinu zapomene. Co je nám totiž nedostupné, je pro Ně směšně triviální. Kde my končíme, Oni začínají.  Psaním vypadává z vnímavého stavu a přestává poznané chápat, ale části psychiky se prožitím již ovlivnily. Nelze také překládat Jejich “pocity” do slov bez porušení významu. Božské některé postřehy nedovolí napsat, protože jsou pro myšlení ezoterické. Také zbytek myšlení některé informace potlačí, protože je nechce vědět. Má totiž skrytý hlubinný strach z Boha. Je Jiný než přání a názory ega o Něm.

Ke konci meditace klesá aktivita božského, často je příjemnější. Zasvěcenec z meditace vystupuje na pokyn nadvědomí a vnímá pokles dynamického božského pocitu i schopností. Trvají několik hodin, někdy i více, dokonce s přestávkami. Lze požádat o jejich prodloužení. Usnutí je někdy ukončuje, ale často přejdou do velmi živého meditačního snu.

Po ohromujících meditacích vzniká přehlcenost a destabilita prožitým a tíseň z návratu z božského. Může pak požádat nadvědomí o nadiktování průběhu meditace, nebo si nahrát při výstupu z meditace některé myšlenky, než rychle mizí, jak se rozšířené vědomí rozplývá. Může opakovaně požádat o oživení zapomenutých částí. Čtení záznamů do určité míry zvyšuje její význam a je i vodítkem pro druhé.

Po meditaci nastává únava úměrná hloubce ponoru, délce meditace i dimenzi božské síly. I o ní rozhoduje nadvědomí. Důvod je v porušení Principu podobnosti. Zasvěcenec pobýval v Čistotě, jež byla mnohonásobně vyšší než jeho. Meditace je rovněž náročná duchovní transformace do vyšší vibrace a únava je symbolem této intenzivní duchovní práce. Vznikají i několikadenní poruchy spánku.

Po tísnivých meditacích nějakou dobu trvá, než naběhnou původní schopnosti i energie. Připomíná to pooperační stav. První týden je nejvíce náročný. I za tím je intenzivní transformační proces. Po několika desítkách meditací už procesy zcela nekončí, jen se zeslabují. V jiných kapitolách duchovního rozvoje doznívání meditace trvá několik dní s vyššími schopnostmi a postupně sílící únavou.

Úroveň zvládnutí meditace se zasvěcenci projevuje ve snových symbolech. Ty musí spolu s vlastními poznatky zpracovat a zkonzultovat, aby se z ní co nejvíce poučil a poznal, co mu dělá starosti či bolesti, kde a proč reagoval chybně nebo křečovitě, co nechtěl přijmout a čeho se zbytečně bál.

I když se meditace nezvládne, nevadí, to se spraví. Stresovat se je chybná křeč. Co se nepochopí hned, pochopí se příště. Chce to nespěchat, i když odkrytý horizont je tak široký… Vždy má velký transformační přínos. V nevědomí se vytvářejí pevnější vazby k božskému, což způsobuje zlepšení všech schopností i přístupu k duchovnosti. Meditace mají svůj vývoj odpovídající etapám mystického procesu. Dlouholetá zkušenost má i zde obrovský význam.

 

Párová psychoterapie

Channelingová párová psychoterapie je součástí božských her a připomíná práci chirurga, který najde zánět v těle. Nepodá utišující léky velkých slov, ale řízne do živého a vymačká hnis. Pak jen pozoruje, zda se rána správně hojí, jinak by musel udělat další řez. Terapie je bolestivá, ale účinná. Stejný efekt by měly životní zkoušky. Bývají však dlouhodobé a často trpké.

Pouze zkušení zasvěcenci nepotřebují dohled třetí osoby, jako je instruktor channelingu. Postup je takový, že si sednou proti sobě a dají si vzájemně dlaně k sobě, aby se energeticky propojili. Dohodnou se na úkolu, například vyřešení vzájemných problémů z tohoto, minulých, či budoucích životů. Hledí si do očí a sestoupí do změněného stavu vědomí. Proces může urychlit vhodná meditační hudba. Ta však neumožňuje změny duševních procesů podle potřeby. Zrychlené dýchání tuto nevýhodu nemá. Tím se tato metoda přibližuje holotropnímu dýchání.

 Terapeutický proces řídí nadvědomí. Obsahuje vize z problémů soužití, objevují se emoce, bolesti a myšlenky, které vztah doprovázely a nadvědomí na ně dává náhled. Vzájemné vztahy se tak mohou rychle vykrystalizovat a uvolnit skryté sklony. Podobně jako u hypnotické psychoterapie bývá proces dramatický, metoda totiž umožňuje hlubší změněný stav vědomí. Na závěr si oba sdělují své zážitky i postřehy a snaží se postoupit v dořešení problému. V literatuře není tato metoda dostatečně popsaná, ačkoliv je velmi účinná. Dokazuje, že máme mnoho skrytých problémů, které bez očistění zůstávají a škodí harmonickému rozvoji. Variantou této metody je případ, kdy jeden z páru - instruktor nebo inspektor channelingu - působí jako zrcadlo a zesilovač terapeutických procesů druhého. Nedává sugesce ani nemusí mít vize, jen nechá probíhat proces a sám je také ve změněném stavu vědomí. Podmínkou je, aby byl vnitřně očištěn a nezanášel do terapie vlastní problémy. Zasvěcenci se pak mohou vystřídat při použití klasické hypnózy či psychoterapii nadvědomím nebo je kombinují. Kvalitní sugesce mohou dávat tím, že se napojí na Mistra či nadvědomí a dávají jejich. Velmi účinná je kombinace doteků, masáže a hypnózy, která má řadu variant od bodyworku holotropního dýchání až po tantru. O terapii se mohou předem telepaticky dohodnout s nadvědomím druhého. V další magické  variantě pracuje zasvěcenec sám s Mistrem nebo s nadvědomím vyššího stupně, které si přivolá.

 

Pozn. k článku: Že by blýskání na lepší časy psychologie?

Článek o lysohlávkách přiznává základní neznalost. Přitom se jedná o procesy, která jsou staré jako lidstvo samo.

I v běžné literatuře o hypnózách se píše, že některé látky mají silné hypnabilní účinky. Klienti se snáze dostanou do hlubokých stavů změněného vědomí, také označovaného jako tranz. Přesto si tuto spojitost neuvědomuje ani autor článku, ani odborníci zabývající se drogami. Co hypnózu hlavně ovlivňuje?

Základními kameny hypnózy je setting, tedy sugesce. Tedy jasně říci kam chci jít, kam se nasměruji. Stačí jen mlhavě tušit, že houba způsobuje mystické zážitky a ony se opravdu budou dít. Podobný účel má i běžná hypnóza, holotropní dýchání, tranzovní tance, pobyt ve flotačním tanku atd. To vysvětluje fakt, že i v kontrolní skupině se někteří do mystického zážitku dostali. Rovněž to vysvětluje tzv.flashback, tedy nečekaný opakovaný prožitek i o několik měsíců později, když aktivní látka je již dávno pryč.

Autor nechápe, proč se někteří dostali do deprese. Přitom je psychoterapeutům dokonale známo, že se jim odkryl a zesílil jejich problém a ten se léčil, podobně jako u každé psychoterapie.

Tyto látky opravdu nepatří do ruky laikům, mohou se o zážitky pořádně popálit. Pro vybrané jedince mohou mít však zásadní význam. I lezení na Himaláje však není pro každého…

Pravdu má i psychiatr Herbert Kleber. Člověk tak z nadvědomí může získat fakta a zkušenosti, které se nepřipravenému a nevhodnému jedinci nemusí líbit. Neznalost je tak sladká… V šedesátých letech byly tyto a podobné látky velmi často zkoumány psychology a filozofy. A výsledek? Již několik desítek let je tento obor tabu a i ti, kteří byli těmito zážitky oslněni, na ně později rádi zapomněli.

 

 

Historie mystického channelingu

O výzkum channelingu se zasloužili vědci zkoumající spiritistické  jevy v druhé polovině  19. stol. (Flammarion, Kardec). Dr.Kautz, který zkoumal jeho možnosti  v Centru pro aplikovanou intuici v San Francisku a je autorem  několika monografií. Prokázal, že média dávají informace, která nikdy neměla a ani je nemohla zjistit běžnými prostředky. Jeho pojetí channelingu se však podstatně liší,  protože neklade hlavní důraz na mystiku a duchovní rozvoj, ale na kvalitu  informací ze všech oborů.

Channeling není ničím novým, ani tajemným, protože ho nevědomě, ale  někdy i vědomě používá každý, když chce vyřešit obtížnou otázku  pomocí intuice. Někdo tomu říká vnitřní hlas či invence. Svědomí je nižší částí intuice. Znají ho zejména umělci, vědci, senzibilové, léčitelé  i mágové. Jde v podstatě o to, uvolnit tvořivou intuici, kterou mají umělci a nasměrovat ji duchovním směrem.

Každý vlastně channeling dělá, jen tomu říká intuice. Jsou to informace ve formě kvalitních myšlenek, vizí a složitě strukturovaných pocitů od nefyzických entit, nejen nadvědomí či duchů, ale i dalších božských sil, jež se objevují ve vědomí nadaných osob. Rozdíl je jen v profesionalitě této práce.

V historii i současnosti je možné se setkat s mnoha různými channelingovými výsledky, literatura je velmi bohatá. Pod různými názvy ho používá  mnoho současných psychologů, senzibilů, duchovních osobností  a organizací, např. církev Caodai ve Vietnamu, Summit University v USA atd. Bohužel téměř se nevyskytuje podrobný popis, jak je možné zapojit  božské síly do procesu mystické duchovní výchovy.

Zasvěcenci mystického channelingu navazují na šamany  a ezoterické zasvěcence různých mystérií, ale dnes není nutné takové utajení a práce s magií může bránit duchovnímu růstu. Navazují i na proroky různých civilizací, liší se však aktivní  komunikací a individuálním přístupem. V současné době není nutné  obnovovat stará či vytvářet nová náboženství, ale stát se osobnostmi, které mají volný  přístup do všech stupňů vnitřní i vnější hierarchie.

Novozákonní  Zjevení sv. Jana je jasným projevem channelingu a mystické meditace. I prvotní křestané měli tyto schopnosti,  protože jsou  darem Ducha Svatého. Mnoho Učitelů církve např. sv. Terezu z Avily a Jana z Kříže oslovovaly božské síly a pod jejich vedením prošli mystickou cestou via purgativa (očistění), via iluminativa (záblesky osvícení) až k unio mystica (spojení). Zjevení a projevy biblických postav přes média v Medžugorje i jinde je také channeling. V životopise Krišnamurtiho (1895-1986) od Mary Lutyens je popsána jeho transformace, kterou provádělo několik božských sil pomocí komunikace i řady meditací a dramatických tranzů. Podobná situace nastala u Ramana Maharišiho. Ze známých osobností nedávné minulosti je mystickému channelingu asi nejblíže tvůrce antroposofie Rudolf  Steiner (1861-1925) i Walt Whitman a sv.Faustyna Kowalská.

Psycholog C. G. Jung pracoval  s pomocí dvou "daimonů". Ti mu pomáhali s jeho dílem, které má stálou  platnost. Některé meditační procesy jsou podobné vyššímu stupni autogenního tréninku a holotropnímu dýchání. Postupy psychoterapie používané v channelingu jsou podobné auditování (např. dianetika, Modrá alfa, hlubinná regresní psychoterapie atd). Božské síly znovu a znovu hledají nové cesty, jak oslovit lidi novým přístupem, přizpůsobeným jejich chápání.

 

Všechno je jinak

Když jsem před 25 lety začal chodit na meditace k známému jogínovi, doufal jsem, že se mi snad někdy podaří prožít To, co popisovali slavní mystikové. U nikoho jsem To však neviděl a svoje šance jsem považoval za malé. Až za deset let na holotropním dýchání začalo Cosi probleskovat. Ale až po dalších šesti letech jsem začal sérii každoměsíčních meditací, kde božské bylo naprosto zřetelné.

Nejkratší interval mezi meditacemi byl 14 dní, nejdelší 2 měsíce, celkový počet už dosáhl 110. Vždy se na ni božské dostavilo svými nezaměnitelnými vizemi, pocity a myšlenkami vysoké inteligence, tak odlišné od naší. Podobně tomu bylo u přátel. Nikdy se nestalo, že by se nepodařila! Každá meditace je ovšem jiná.

 Kdyby mi to před lety někdo řekl, nevěřil bych, že je To tak snadné. Problém je jen proud Poznání přijímat a léta setrvat v této Univerzitě Boha zaměřené na proměnu a očistu.

Mystika, jak křesťanská, tak mimokřesťanská, je vlastně pouze v ezoterice a není velký zájem ji poznat v reálnější formě než dosud. Kvalitních knih křesťanských mystiků je sice dost, ale nikdo je nerozebírá, nemluví se o nich jak by bylo potřeba. Souvisí to se sekularizací církve. Nadějí je spíše duchovní proud New Age.

Jako v každé oblasti lidského snažení je totiž i o mystice plno mýtů, laických představ. Po letech praxe je nakonec téměř vše jinak, než byly původní přání či názory. Kupodivu ani tak jednoduchý fakt, že mystika je „jen“ zesílená intuice není běžně znám. Běžné představy se spíše podobají pohádkám, jakési selance. Ale i to má své důvody, naše civilizace je prostě taková a jiná být jen tak nemůže.

Ale i pro mne je nepředstavitelné, že bych měl Poznání, jež mám v meditacích, mít trvale. Sice se snadno řekne - vnímat svět jako myšlenku Stvořitele, ale všechny důsledky toho jsou těžké k přijetí. Zcela mění přístup k životu když víme, že náhoda neexistuje, že Vše je totálně Jinak…

 

Náhle uvidět Boha

Není tak vzácné mít zážitek vytržení, extáze nebeské krásy. Dr.Bucke, autor knihy Kosmické vědomí, nich několik zapsal:

Paní C.M.C.: Cítila jsem, že ztrácím sebe. Pak jsem pocítila sladkou hrůzu a ztratila své vědomí totožnosti. Nebylo možno se udržet. Hned nato přišla chvíle zanícení, unesení a nadšení tak mohutného, že celý vesmír zůstal klidně stát, jakoby omámen nepopsatelnou majestátností podívané. Vše milující, Jediný, Dokonalý. Všude jen dokonalá Moudrost, Pravda, Láska, Čistota.

V bibli je mnoho citátů popisujících tyto zážitky, nejen když Mojžíš uviděl Hospodina v hořícím keři:

Sk 2.1 Když pak přišel den Letnic, byli všichni jednomyslně spolu. 2 A náhle nastal zvuk z nebe, jako valícího se prudkého větru, a naplnil celý dům, kde seděli. 3 Tehdy se jim ukázaly jakoby rozdělené jazyky ohně a posadily se na každém z nich. 4 A všichni byli naplněni Duchem Svatým a začali mluvit jinými jazyky, jak jim Duch dával promlouvat.

2Kor 12, 2 Znám člověka v Kristu, který byl před čtrnácti lety vytržen až do třetího nebe - nevím, zda v těle, nevím, zda mimo tělo, Bůh to ví. A znám takového člověka (zda to bylo v těle nebo mimo tělo, nevím, Bůh to ví),  který byl vytržen do ráje a uslyšel nepopsatelná slova, která člověku nepřísluší mluvit.

Zj 1,10 A v Pánův den jsem byl ve vytržení Ducha a uslyšel jsem za sebou mocný hlas, jako zvuk polnice, jak říká: "Já jsem Alfa i Omega, Ten první i poslední. Zj 4,2 A hned jsem byl ve vytržení Ducha: a hle, v nebi stál trůn a na tom trůnu někdo seděl. 3 Ten, který seděl na trůnu, byl na pohled podobný kameni jaspisu a karneolu; a kolem trůnu byla duha, na pohled podobná smaragdu. 4 Okolo toho trůnu bylo čtyřiadvacet trůnů a na těch trůnech jsem viděl sedět čtyřiadvacet starců, oblečených do bílých rouch; a na hlavách měli zlaté koruny. 5 A z toho trůnu vycházelo blýskání a hromobití a hlasy. A před trůnem hořelo sedm ohnivých pochodní, což je sedm duchů Božích.

Další příklady obsahuje rigorózní práce Mystika a schizofrenie . Čas vždy zmizí, je jen Věčnost. Jasný a blyštivý svět Dokonalosti, často v abstraktních symbolech fraktálů. Zázrak nepopsatelné Krásy jež dokazuje, že něco takového jako Bůh opravdu existuje, ale je zcela jiný než si mysleli. Vše je Tam Jiné a to leká. Lidé o tom většinou s nikým nemluví, nebo jen s nejbližšími, protože se bojí posměchu. Zážitek většinou netrvá dlouho, jen několik vteřin či minut. Vyvolává ho nejčastěji hudba, či krása přírody.

Americký psycholog Maslow tento zážitek nazývá peak experience. Lidstvo se s ním setkávalo od úsvitu dějin. Šamané různých kultur ho umějí přivolávat rituály, bubnováním a přírodními prostředky.

Z hlediska psychologie je to změněný stav vědomí, tedy (auto)hypnóza. Vědomí se rozšíří do oblasti nevědomí, přesněji řečeno nadvědomí čili intuice a vnímá Její zvláštní projevy. Tu běžně vnímáme jen nepatrně a to jen v některých okamžicích zamyšlení či relaxace. Jen umělci intuici více využívají a mají ji proto silnější.

To vysvětluje, proč peak experience v některých  případech způsobují některé drogy, nepřesně nazývané halucinogeny. Jsou to totiž katalyzátory hypnózy a záleží na sugescích (settingu) a znalostech (setu), kam se člověk dostane. Mezi tyto drogy patří i alkohol, proto obřad Večeře Páně ve spojení s hypnotizérem, tedy knězem, vůní kadidla a velkolepým prostředím chrámu může být skutečně účinný.

Podobný efekt navozuje i holotropní dýchání. Je propracovanější, takže tyto projevy jsou při něm častější. Proč tato zajímavá oblast psychiky není více známa? Právě pro zvláštní zážitek posvátného ohromení vyvolává strach nejen u těch, kdo o tom nic neví, ale i u těch, kteří ho zažili. Celý život se k zážitku v myšlenkách vracejí, ale jen málokteří ho skutečně chtějí pravidelně opakovat

 

 

Peak experience a holotropní dýchání

Americký psycholog Maslow připisoval náhlému duchovnímu zážitku velkou důležitost. Podle mých zkušeností tomu tak opravdu je. Každý mu říká jinak – extáze, vzestup hadí síly kundalíni, mystické poznání Boha atd.

Stalo se jim to často náhle a všichni byli velmi překvapení. Často se k zážitku vracejí, i když jen velmi málo z nich jich má více a téměř nikdo nezačne s nimi odborně pracovat. Spíše vzniká podvědomý strach a i když mluví o nádheře nádher, bojí se toho. Je to příliš Jiné než jsou zvyklí a vzniká příliš mnoho nezodpovězených otázek.

Bez prožitku Boha je však jakékoliv náboženství jen planým moralizováním. Duchovní hudba je účinnější než kázání. Často právě ona ho spustí. Umění je důležité, ne disputace o svatých písmech. Náboženství nezná intuici, ač je Její poznání prvním vážným krokem k Bohu.

Mystický zážitek velmi urychluje začátečníkům duchovní vývoj. Kdo ho prožije ví, že ateizmus je naivní iluze. Na vlastní kůži pozná, že existují světy daleko nad naši zkušenost, které nás ve všem přesahují. Že Věčnost není zbožným přáním, ale holou realitou pro každého.

Prožitkové sebepoznávání přinesl v nové době New Age. Zejména holotropní dýchání bylo velkým pokrokem. Příliš se však nerozšířilo, ačkoliv mělo velkou publicitu. Tak jak se dělá, má navíc určité nedostatky. Set a zejména setting je při něm opomíjen, ačkoliv bez informovanosti o tom, co a proč se vlastně děje a bez správného nasměrování psychiky nelze daleko dojít. Přesto je prvním vážným krokem k duchovnímu vývoji v dnešní době.

 

Je hypnóza nebezpečná?

Já asi nejsem v hypnóze, vždyť slyším, co se kolem mě děje. Tato slova slyší hypnotizéři často a velmi neradi, protože s ní musí znovu začínat a nejprve podrobně vysvětlovat zkreslené představy. Lékařská věda zná hypnózu téměř dvě staletí, ale většina lidí z ní má strach a vyhýbá se jí. Je to prý nebezpečná manipulace, kdy je člověk zcela v rukou hypnotizéra, který si s ním může dělat co chce. Na nic si pak nepamatuje a může také prozradit, co skrývá. Mohl by dokonce zahlédnout svou budoucnost. Jiný si stěžuje, že je to násilný a nepřirozený proces.

Není to zcela pravda, obavy ze změněného stavu vědomí jsou přehnané. Záleží na konkrétním případu a osobě hypnotizéra. Hypnóza je zvláštní program mysli, kdy upolechneme sugesci, která může být dokonce vyslovena v jazyku, kterému hypnotizovaný nerozumí. Má mnoho stupňů a druhů podle vdení sugescemi, obyčejný rozhovor, reklama či politický projev je už začátkem. Hypnabilní je téměř každý. Test je snadný. Zavřete oči a řekněte ”pes”. Kdo ho vidí, je již pod vlivem sugesce. Hypnózu je také možno popsat jako hluboké zamyšlení, je to vlastně varianta meditace.

Někteří jsou i v bdělém stavu snadno ovlivnitelní. Nejvyšších stupňů tranzu, kdy je hypnotizovaný schopen podivných, v literatuře dostatečně popsaných efektů, jako levitace a materializace, je schopno jen velmi málo lidí. Někteří z nich využívají své schopnosti jako kouzelníci a iluzionisté, ačkoliv nemusí jít o iluzi. Hypnóza není spánek ani bezvědomí, ale návštěva málo známých i zcela neznámých částí naší osobnosti a tím přispívá k sebepoznání. Můžeme tam jít sami v autohypnóze, modlitbě, nebo se nechat vést hypnotizérem. Existují nejrůznější varianty hypnózy, ale nazývají se jinak - holotropní dýchání, šamanské tance, Zlatá Mysl, Modrá Alfa, autogenní tréning, transcendentální meditace a Silvova metoda. Tyto magické praktiky mohou svádět ke zneužití pro sobecký prospěch a karma to tvrdě trestá.

 Lidé se často bojí, že se z hypnózy neprobudí. Nikdy se to nestalo, i když je možný několikadenní hypnotický stav. Když z něj nejsou vyvedeni sugescemi, vystoupí sami, nebo usnou. Ptají se také, zda by se mohli dopustit trestných činů. Výzkumy se potvrdilo, že jen u těch, kteří by toho byli schopni v bdělém stavu. Hypnotický stav je různý, od úplné uvolněnosti, až po dramatické jevy připomínající vymítání ďábla. Při správném postupu jsou i tyto stavy léčivé. Dlouhodobá a hluboká hypnóza vysiluje a úbytek psychických sil může způsobit obtíže, mezi sezeními se mají dělat alespoň týdenní přestávky.

 Je to vstupenka do světa, kde je ještě věda, ale začíná magie a mystika. Vše záleží na způsobu ovlivňování a přeprogramování zaběhlého stereotypu mysli. Kdo ji dobře zná, může tvrdit, že je v nás vše, od nejjednoduššího k nejsložitějšímu, od nejhoršího po nejvyšší. Proto řekl Ježíš Já jsem alfa i omega.

Zhypnotizovat lze i ve spánku, dopisem, telefonem, obrázkem, pouhou přítomností charismatické osobnosti nebo na dálku, ale to už může být černá magie. Hypnotizovat se mohou lidé nevědomě mezi sebou. Mediumnita je schopnost člověka vstupovat do změněného stavu vědomí, kdy se může napojit na jinou duši. Může s ní rozmlouvat nebo ji může nechat hovořit přes sebe. Není na tom nic špatného, pokud je to dobrý duch. Hypnózu lze skutečně zneužít, sugesce je ale možno nahrávat. Největší nebezpečí je v skryté hypnóze, která vzniká v davu a sektách, aniž si ji lidé uvědomují. Tak byly masy zmanipulovány fašizmem a komunizmem. Chtěly to, protože se bojí svobody. Je to jen nástroj a záleží na nás, co s ním uděláme. Podobně je to v léčitelství. Hypnózu bohužel neovládají ani běžní lékaři, zkreslené představy mají také. Dokonce i psychologové ji využívají jen někteří. Hypnotizéři navíc znají jen málo z jejich možností. 

 

Hudbou a tancem do tranzu

 Lidské tělo má obrovské regenerační schopnosti a i psychické obtíže se mohou samy vyléčit. Stresy, jednotvárná práce a trvalá nespokojenost nás poškozuje. Mysl se snaží negativní náboj vybít na diskotékách, tanečních zábavách, koncertech i sportovních zápasech opačnými zážitky. Pro zesílení a urychlení změněného stavu vědomí se používají také psychotropní drogy i alkohol. Dělalo se to už před tisíci lety, ale méně diletantským způsobem, šamané věděli, jak se to správně dělá. Některé psychoterapeutické praktiky jako tai-chi, holotropní dýchání a súfické tance, se k tomu hrdě hlásí.

 Odstranit příčiny je lepší, než léčit následky. Dnes je však populární vydělat v tvrdém konkurenčním boji co nejvíce peněz a pak je utratit v zábavním průmyslu. Harmonickým životním stylem bychom se do problémů nedostali. Uvědomujeme si to, ale jsme stále ovládáni zlozvyky.

 

 

 

Duševní hygiena prakticky

Po letech popisů mystických stavů jsem pochopil, že daleko účelnější by bylo napsat knihu o duševní hygieně pro širší okruh čtenářů. Lidem brání v kvalitě života řada spuštěných destruktivních programů, jež si neuvědomují a proto ani neumějí zastavit. Bojí se cokoliv změnit. Zbytečně si ničíme život negativismem, pesimismem, pomluvami.

Jde o to nenechat se vláčet v nekvalitách, nečistotách jako je strach, agresivita, nenávist, závist, lakota, snobismus, žárlivost či prostá naivita, ale mít stálou vůli k čistotě a pravdivosti. Ani sex nesmí člověku poroučet. Od nižšího má jít k vyššímu. Od pudů a emocí k intuici. Nelpět na názorech, i když je považujeme za dané. Uvědomit si, že žádná představa není trvalá, zdokonaluje se vývojem. Optimálně využívat svých schopností, nebýt rigidní, ani se zběsile nehnat. Veškerá duševní nečistota se totiž karmicky symbolizuje do nepříjemných dějů, pocitů, nemocí, snů. Máme je rozpoznat a opakovaně očišťovat sklony.

Změní se vůbec někdy všepanující rigidita? Není vidět mnoho vůle ke změně. Lidé se bohužel nezmění celý život. Stejně jako tělesná hygiena musí stále odstraňovat nečistoty, musí duševní hygiena dělat totéž, ač to vyžaduje často nepříjemnou a nepopulární práci.

Dát přednost čistotě, to by mělo být základem našeho přístupu ke zkvalitnění vlastního života a osobnosti. Usilovat o kvalitu vnímání, chápání a projevu. Volit Krásu, Vznešenost a Moudrost nikoliv nečistotu, hloupost a ubohost. Nekvalita prostě patří do odpadu. Dlouho trvá, než se všechna vyhází, ale jiná cesta není. Zbavit se i pocitů méněcennosti a strachů, dokonce i skrytého zla v sobě. Lidé jsou však nepoučitelní, proto je život stále drtí.

Vím, že je nepopulární mluvit, jak pravdivostí nahradit oblíbená naivní přání, představy, iluze, sebeklamy. Máme o sobě i okolí totiž zkreslené představy. Neumíme se podívat na sebe objektivně, jaksi zvenku. Proto je účelná regrese, auditing, holotropní dýchání aj. Nejlepší je ovšem dynamická meditace, abychom si alespoň nakrátko rozšířili záběr vnímání.

Zatuchlost starých jistot je třeba nahradit otevřeností novému se vším, co to způsobí. Je to boj s egem, které si chce dělat vše po svém bez ohledu na cokoliv.

Psychoterapii, duševní hygienu musíme chtít, nedá se vnutit. Jen naplno poznat její nutnost postačí. Přiznat si vše co se uvnitř i vně děje a být otevřen změně. V konfliktu reality s přáním a jeho iluzemi totiž vždy nakonec vyhraje realita. Když vidíme svůj sebeklam, nahradí ho pravdivost jež osvobozuje.

Víra ani filozofie není dokonalým řešením. Věřící i filozofové si totiž jako jiní vykládají vše podle svého názoru a přání. Odvolávají se na autority. To je zdrojem problémů s demagogií. Stále usilují o život bez hříchů a Poznání, ale často směřují k farizejství, tedy pokrytectví. Bůh, tedy ani sama realita totiž nemá lidské názory a emoce, ač je zná. Naopak lidské myšlení nechápe Boha, ani toho není schopna. Ale i toto je popsáno v Starém i Novém zákoně.

Pro tělesnou i duševní svěžest je třeba se pohybovat, neustále učit, rozvíjet se. Jinak tělo i psychika tak zeslábne, že přestane kvalitně pracovat. To je vidět u některých starých opuštěných lidí.

Rozhodovat o tom, co je třeba přijmout, co udělat a co je v osobnosti třeba změnit, je v nás vlastně zcela logicky oprávněn rozhodovat ten nejchytřejší. To jsou božské síly, intuice. Jinak nastane zmatek. Nelze Ji ovšem zaměňovat s emocemi, jak se běžně děje. Ty jsou tak silné, že by o všem rozhodovaly, ale mnoho inteligence nemají. Rády se za intuici vydávají a berou Ji za nepříjemného, příliš chytrého konkurenta.

Intuice může být daleko aktivnější než známe, jen Ji dát možnost. Její krása pocitů a kvalita projevů stojí za to. Abychom Ji mohli mít trvale, božské síly spustí psychoterapeutické procesy na čištění našeho Augiášova chléva. Není to hned a bez problémů i bolestí, ale konečně děláme to, co je pro nás skutečně potřeba. Není třeba snít o osvícení, je daleko. Účinnější a reálnější je právě toto. Nečeká se okamžitá Dokonalost. Stačí ukazovat směr a cesta se nastaví.

 

Výsledky psychoterapií

Před několika lety se objevilo množství nových psychoterapeutických metod, včetně hypnotické regrese a progrese, které slibovaly rychlé a trvalé zlepšení problémů. Ukázalo se, že se to stává vzácně. Po mnohaletých psychoterapiích často nalézáme problémy jakoby neztenčeny. Klient má ovšem na ně větší náhled a tím lepší vztah, což je nesmírně důležité. Tak jednoduché pro toho kdo ji má a přitom tak nesnadné kdo ji nemá – duševní hygiena. U druhých problém vidíme, u sebe často ne, jakási selektivní slepota.

Jisté ovšem je, že člověk má mnoho částí, které se musí postupně všechny změnit, takže objektivně hodnotit výsledky prakticky nelze. To často vede ke skepsi psychoterapeutů. Psychika člověka je totiž velmi stabilní, jeden život s ní moc neudělá. Základní archetypy nastavení osobnosti jsou téměř neměnné.

Zainteresovanost na výsledku je ovšem velmi důležitá. Bez mnohaleté ochoty ke změně se daleko nedojde. Vliv prostředí klienta je také velký. Jeho zlozvyky upevňují vlivy jemu blízkých lidí, což zpomaluje proměnu.

Podobná situace je u duchovních nauk. Ani po desetiletích většinou nenacházíme zásadní změny osobnosti, o kterých se tolik píše v literatuře. Je otázka, nakolik je to reálné. Ukazuje se, že za jeden život lze zvýšit úroveň vědomí maximálně o půl stupně, u některých částí psychiky o trochu více. I to je velmi vzácné.

Záleží totiž na kvalitě přístupu a ten nebývá bez chyb. Rigidita a falešný optimismus se objevují hlavně zde. Některé metody se příliš neujaly, ačkoliv jsou velmi zajímavé, např. holotropní dýchání. Klient většinou přijde jednou, dvakrát, ale to naprosto nestačí. Měl by chodit každý měsíc po dobu alespoň deseti let. Nemá však už zájem, protože to není vždy bez bolestí jako každá radikální terapie. Zázraky se nedají dělat v psychoterapii ani v duchovním, tedy osobním rozvoji. Dlouholetá kvalitní práce se nedá ničím nahradit.

 

Hippies a mystika

Hippies nebyly jednotným proudem, o to jim nikdy ani nešlo. Pro mnohé to byla jen móda. Proto i vztah k mystice se lišil ve velice širokých mezích. Ani neměli o mystiku primární zájem. Tím byl pocit vzájemnosti, sex, radost ze života. Chtěli napravit, co se jim na společnosti nelíbilo. Shon, stres, agrese, chamtivost a pokrytectví. Mystika byla spíš vedlejším produktem jejich snah zdokonalit filozofické a psychologické úvahy či tvůrčí umělecké schopnosti novinkou - drogami.

V začátcích to byli filozofové a organizátoři éry květinových dětí - Leary, Huxley, Watts, Wasson, jež využili prastaré šamanské metody, texty svatých knih i prožitky svatých a na základě vlastních zkušeností se snažili popsat a zveřejnit mystické prožitky. I v tehdejším Československu byly tyto snahy, mnoho psychologů a psychiatrů se zabývalo výzkumem tzv. psychedelik a stejně tak jako jejich kolegové v zahraničí zjistili víc než mohli unést a to s všeobecným zákazem těchto látek vedlo k ukončení výzkumů.

Jen málokteří, např. dr.Grof, měli dostatek vůle pokračovat. Podařilo se mu nahradit účinek aktivátorů autohypnózy - psychedelik hyperventilací a rozpracoval staronovou metodu holotropního dýchání, které se provádí dodnes. I v zahraničí byl po desetiletích relativního klidu obnoven výzkum tranzovních stavů Terrencem McKennou a jinými, ovšem s daleko menším ohlasem než tehdy.

Hippies, tedy jejich zbytky, nyní tají své bohaté mystické zkušenosti, protože vědí, že vztah veřejnosti k nim je jednoznačně negativní. Jsou navíc silné i pro ně. Nechtějí také brát božské osobně jako Učitele a o odevzdanost mnoho nestojí. Prožívají jen náznaky toho, což je brzdí v duchovním vývoji. I tak pro sebe udělali velmi mnoho.

Díky jim vzniklo New Age, zcela nový přístup od duchovnosti oproštěný od demagogie farizejství a prázdnému dogmatismu. Je to volné společenství pro Sebepoznání, jež je založeno na prožitkovém vnímání. Charakteristické pro něj je, že přináší stejné výsledky nezávisle na sobě, je to tedy zkoumání objektivní Reality. Dříve i nyní. Doba však není a jen tak nebude připravena přijmout něco tak revolučního.

 

Výzkumy dr.Grofa

 

Výzkumy dr.Metznera

 

O holotropním dýchání na stránkách Holos

Reportáž o terapeutickém využití ayahuascových rituálů v televizní reportáži

Naše meditace

Znázornění meditace videoklipem

Ukázalo se, že více než zápis z mystické meditace je účinnější nahrávka pořízená na výstupu z meditace. Je v nich totiž jasně zřetelné, jak silně člověka ovlivní božské vize a pocity. Ohromení z Jeho Nekonečné a Věčné Velikosti způsobuje vytržení mysli, popisované ve svatých knihách.

Každá meditace je jiná, více či méně rozmetává představy ega o sobě i Bohu. Proto si o Něm nemáme dělat představy, jak říká Desatero. Zejména některé meditace jsou spíše transformacemi a psychoterapií. Její děje jsou tomu přizpůsobeny.

Závěry z meditace Miloše

Další a delší záznam

záznam neutrální meditace 

ZDE další a ještě jeden

Stručně o klasicích křesťanské mystiky

O metodě meditace a jejích druzích

Mystické meditace svatých

 

Mystické procesy v literatuře

O temné noci duše

Přijetí Boha a další poznatky

Znázornění meditace videoklipem

Duševní hygiena

Naše hlavní stránky

Pokud máte dobra alespoň 70%, channeling se můžete naučit takto: Jak uvidět Boha, krok za krokem