STARTOVIŠTĚ RAŠOVKA A OKOLÍ
Od r.1978 ho znám a přes
dvacet let jsem tam létal, tak o něm něco řeknu,
Hřeben Lužických hor se táhne
z německé Lužice mnoho desítek kilometrů. U Liberce tvoří nejvyšší horu –
Ještěd (
Charakter startoviště
Start býval na stejné směry větru jako Kozákov, tj.
J a JZ, ale nyní jen JZ. Za ta léta,
co start znám, se silně zhoršily startovací možnosti. Start je přesně
uprostřed obrázku. Startoviště je menší než na Kozákově, obklopené lesem,
vejdou se na něj jen čtyři padáky..
Problém je ve vzrostlých
stromech před startem. Vzniká za nimi při větru turbolence,
už dvakrát mi to zbouralo kus padáku. Jednou mě tam vyprošťovali z křovin
pod startem. Léta jsem startoval na jižní vítr vlevo podél lanovky. Je tam je
dosti úzký průsek, který již bohužel téměř zarostl vysokými a širokými korunami
smrků. Vpravo na JZ je start krátký, téměř po rovině a pod ním křoviny, nic
moc. Ale jde to. Pozor ale na pastičku na padákisty jako jsem já. Po startu jsem letěl ve stoupáku podél svahu a dostal se do uličky mezi
svahem a stromy. Stoupák bohužel
skončil, musel jsem proletět mezi stromy, což se mi nepovedlo a zůstal jsem na
jednom viset. Do uličky vpravo tedy lépe nelétat. Držet se dál od svahu.
Paragliding na videu
Stáhněte si PG v termice. Na uloz.to je hafo videí o paraglidingu, termice i
plachtění, i s příručkami atd. Kdysi jsem tohle nádherné video
ze svahování na padáku stáhl z webu překlopil do avi. Na
Kozákově jsem s PG mockrát takhle lítal, to byly časy... A ještě jsem přidal
podobně stažené video z plachtění v termice, to jsem lítal předtím, no paráda
Běžně se ale přistává
v sedle ke Kamennému vrchu, což je převýšení asi 200 m. Toto přistání je
prima, místa dost, zejména tam kde jsou pastviny. Místy je tam ale
bláto, všude kravince. Nad sedlem už na mě dvakrát zaútočil dravec, kamarádi mi
poradili, abych na něj řval a pomohlo to.
Je tam několik domů
s ploty. Nepřistávejte do té velké zahrady u bílé vily, jsou tam dobrmani!
Problém je dostat se ze sedla zpět na cestu ke startu. Buď je možno jít doleva
horem podél plotu nahoře či dole a pak nahoru ke kapličce. Nebo přistát dál, až
za silnicí, jsou tu pěkné louky. Pohled
z boku na vrch Kamenný, jež vytváří s hřebenem sedlo. Je
možné nouzově přistávat i poblíž vrcholu hřebene na několika loukách.
Před osadou Bláto na
konci sedla kdosi zapálil oheň, vznikl stoupák a toho paraglidista hned využil a asi pět minut kroužil v dýmu.
Nejúplnější informace o Rašovce najdete na fotografiích z létání
dne 6.7. 2008. Jsou v balíku zkomprimované ZDE a ještě tady.
Jak se dostat na start Rašovky
Jedete-li od Prahy po dálnici
na Liberec, odbočíte v Hodkovicích. Je to
romantické městečko s pěkným náměstím. Zvláštností je sportovní letiště
nad městem na náhorní planině. Na jeho boku, západně od města je známý průsek, kde se
létá s PG za
západní vítr. Je to zejména pro začátečníky. Lze svahovat, i když převýšení je
dosti malé, asi
Když ale jedete na Český
Dub, za Vlčetínem,
kde je i restaurace, odbočíte doprava (na křižovatce je i málo viditelná
odbočka na Starý Dub s UL letištem) a brzy startoviště Rašovka vidíte na hřebenu
nad městečkem Proseč pod Ještědem. Problém je totiž v tom,
že vesnička Rašovka je kousek napravo, což mnohé zmátlo a marně
start hledali u ní.
Projedete serpentinami Prosečí a nad ní POZOR, musíte správně odbočit na cestu
stoupající mezi chatky, viz foto,
kde startoviště je již zblízka vidět. Odbočka je zakryta stromy a v ostrém
úhlu, snadno se tu spadne do příkopu. Pak stačí zaparkovat před spodní stanicí lyžařského
vleku a podle něj
pěšky rovně vzhůru až na start.
Autem to jde také, ovšem
pokud někoho nestopnete, potřebujete vědět, kde odbočit k hřebenové cestě,
možností je několik, první asi 300
m za odbočkou k lanovce. Je
potřeba povolení, ale zda ho někdo mimo rogalistů má,
je otázka. Problém je i vědět, kde nahoře zaparkovat a jak dojít na start, je
to tak 500 m.
Tato odbočka k hřebenu
je u bývalého pensionu Onen
svět. Na vrcholku hřebene ve
výšce 731 m se dostanete k slavné hospodě U Šámalů.
Má moc pěkný interiér.
Spoustu dobových
předmětů. Otevřeno však bývá jen o víkendech a svátcích. Ve výčepu točí svijanskou jedenáctku. Mají polévku, párky, zmrzlinu, atd.
Je možno objednat větší akce s vařením, i ve společenském sále kde je zvláštní starobylé
patro pro rodiče
pozorující tančící potomky, tzv.hambálek. Telefon na správce je
736 754 947, email usamalu(zav)seznam.cz Sedí se i
venku na lavičkách, jsou tam i koně v ohradě. Je tam i venkovní oltář na svatby!
Pokud jedete stále po
silnici přes hřeben, na něm je hospoda V trnčí s rozhlednou.
Na jižním svahu je obec Rašovka. Na
severním svahu je vesnice Šimonovice, kde také půjčují koně, a dole Doubí, okraj
Liberce. Tam můžete znovu najet na dálnici vedoucí středem města.
Výlet po hřebenu
V sobotu 16.7.2011
jsem vyrazil na ještědskou hřebenovku přes Pláně kolem památníku na Tábor lidu
z r.1870 a zastavil jsem se i na startovišti Rašovka.
Bylo tam asi 10 padákistů, ale moc nelétali, protože lety byly krátké.
Přitom kumulci byli pěkní a vítr slabý. Jen jedno rogalo mělo velkou výšku. Kluzákům se ale
vedlo výtečně. Kdyby létali na nich, jistě by mnozí ten den měli démantová
céčka za 300 a 500 km přelety!
Pak jsem došel
k hospodě U Šámalů. Mám ji nejraději. Stylově se vkusem retro vybavený
interiér, ale seděli jsme venku. Měli tam mnoho stolků na loučce. Ceny mírné,
přátelská obsluha. Rozhled na obě strany hřbetu, to jinde není. Vedle ohrada
s koňmi. Opodál na hřebenu kamenný oltář, prý ho vysvětil arcibiskup
z Olomouce a daly by se tam dělat i svatby.
V neděli se
vyskytla zvláštní meteolologická situace,
jakou snad nepamatuji. Před studenou frontou ze západu vznikla vlna
s množstvím několikavrstvých lentikulárů nad
hřebenem i nad Jizerkami. Čekal jsem, že kluzáci budou létat vlnu, ale oni
z Hodkovického letiště
létali termiku nad Libercem! Základny byly asi v 3000 m.nm. Hodně
si zalítali ve velkých výškách. To je zvláštní v tom, že vlna rozbíjí
termiku a naopak, vůbec se nemají rádi.
Další létací terény u
startoviště Rašovka
Nestojí za mnoho, jsou
vhodné spíše na učení a svahování v malém. Pokud fouká východní, či
jihozápadní vítr, můžete s výhodou využít dva svahy nad vesničkou Padouchov. K těm ovšem musíte ze
startoviště doletět.
Lze i odbočit u hospody
V trnčí doprava, je tam pár malých terénů, i na svahování, ale hlavně
pěkný výhled na Jizerky a
Krkonoše i k Kozákovu, Mladé Boleslavi a České středohoří. Podobně když u
hospody V trnčí odbočíte doleva, svah je
dlouhý asi 250m, přistání raději před silnicí.
Zvláštní kapitolou jsou
starty v okolí Ještědu, zejména hlavní nad
skokanskými můstky, je na SV s převýšením 480 m. přistává se na loukách pod
stanicí lanovky, viz foto. Tu můžete využít při cestě nahoru, ale projdete se
skoro dva kilometry ke startovišti po hřebeni na JV. Můžete též nechat auto u
parkoviště a po cestě jít 600
m ke startu. I na druhém boku
Ještědu lze odstartovat, např. na SZ, ale já
tu zkušenost nemám.
Po válce se létalo na
Pláních na JZ, je tam i hospoda. Nyní jsou tam dva vleky. Převýšení je
asi 400 m, ale nikoho jsem na
sjezdovkách létat neviděl.
Rašovka v roce 2016
Navštívil jsem 25.9. po 25 letech od mého počátečního
letu na Rašovce a 7 let po posledním, který skončil
na nedalekém stromě, abych zjistil současnou situaci. Vše se změnilo.
Hlavně stromy vyrostly tak, že se už vůbec nedá
startovat směrem jih až severozápad jako dřív, ale jen jihozápadním směrem, kde
je více méně volno. Startovat na jih průsekem pro sjezdovku už také nejde, je
už příliš úzký. Za stromy pod startem by byla ve silnějším větru velká
turbulence a pád by byl nezadržitelný.
I stromy za startem jsou daleko vyšší. To má výhodu
v tom, že lze svahovat nad startem, i při startu je pořádný stoupák. Pokud je ale vítr silný a spadnete do vysokých
stromů za startem, dá hodně práce padák vyprostit.
Dále jsem zjistil, že zájem o paragliding i létání
na libereckém i hodkovickém letišti stále klesá,
nějak to vyšlo z módy. Byl klidný slunečný den a pouze jeden padák létal!!
Hospoda Na pláních i U Šámalů stále funguje, u
Šámalů jen o víkendech. Na start se autem stále bez povolení nedostanete, jen
pod bývalou lanovkou vystoupat pěšky, protože lano už tam není. Nejvíc je
navštěvována restaurace V trnčí
na křižovatce hřebenovky a silnice do Rašovky.
Návštěva na Zvičině
Zvičina je vrch nad Dvorem Králové, velmi dobrý terén na severní a
východní vítr. Starty jsou od sebe asi 700m. Převýšení je asi 180 m. Šéfuje tu a 50 Kč na den či 200
Kč za permanentku vybírá pan Tomášek
vyfocen na startu na sever. S východním
startem si dal moc
práce, i výkup pozemku byl náročný. Pozor na boční vítr v průsecích!
Při svahotermice jsem udělal pár fotek, z kterých
je vidět okolí i rozlehlé louky pro přistání. Nahoru se jde rovně pěšky, či po
lesní silničce autem. Šikovní mohou přistát i nahoře, ale místy je tam
elektrické vedení, i VVN.
Návštěva na Rané u Loun
Zde jsem začal
s paraglidingem, zde i několikrát spadl a zlomil si kosti. Je spíš na
svahování na všechny směry vyjma JZ a SV, do místní
termiky se kvůli
malému převýšení špatně chytá. O bezvětří tu vznikají „čertíci“, kteří mě
jednou srazili. Tato mekka bezmotorového
létání je vybavena budovou s občerstvením ve tvaru
pyramidy. Pro osvěžení tu mají dvě koupaliště. První je na sousedním
vrcholu, asi 2 km od pyramidy na JZ. Po cestě zpět
uvidíte svah z pěkného pohledu. Druhé koupaliště, ale menší,
je ve vesnici Raná, pod hospodou jménem Ponorka. Od
koupaliště uvidíte i
okraj svahu, po kterém lze vylézt. Komu je paragliding s převýšením 120m
málo, ať si zkusí plachtařinu na vedlejším letišti, doporučuji.
Návštěva na Kozákově
Kozákov je termický ráj s převýšením cca
Pro piloty je výhodný
tím, že lezení na kopec se tu nekoná. Piloti jsou odváženi z pohodlné
přistávací louky přímo ke startu. I o pohoštění je dobře postaráno. Restaurace
a malý bufet je k dispozici. Pro členy rodiny je vhodná i návštěva
mineralogické sbírky v blízké vesnici, či nákup minerálů přímo na
parkovišti. Je tu i malá rozhledna za 15.- Doporučuji návštěvu obce i kopce Vyskeř, ze kterého je Kozákov dobře vidět. Další
foto Vyskeře.
Návštěva na Černé hoře
Černá hora u Janských
lázní v Krkonoších je asi nejlepší termický revír pro PG v Čechách.
Převýšení je asi 520 m a jižní svah je dokonale nasvícen,
takže při bezvětří či slabém větru je termika na naše poměry ideální. Nevýhodou
je však značná vzdálenost přistání od lanovky a cena 100 Kč za ni. Nelze také
bez rizika přistávat
na svahu. Start
je nahoře trochu vidět. Na youtube
atd.najdete spoustu videí, stáhnout je můžete osvědčeným
downloaderem.
Přelety
Přelety jsou tím
nejlepším na létání. Nejtěžší je to ovšem na padáku. Ke startu na svahu je
třeba slabý vítr, protože při kroužení ve stoupavém proudu je v silnějším pilot
hned za svahem a pokud se mu nepodaří nastoupat, čekají ho velké problémy v turbolenci. Vhodný je naviják či odviják.
Přesto vlivem pouhého
zlomku klouzavosti, (šestina až sedmina kluzáků a polovina rogal) i
rychlosti v podobném poměru, jsou přelety těžší a kratší. Kdepak se nechat
vytáhnout vlečnou až do vyhlédnutého stoupáku a
vypnout se až po zjištění, že stojí za to!
Dne 6.8.2007 odpoledne
jsem nedaleko nejvyšší hory Vysočiny Javořice zahlédl PK ve výšce asi1500 m.n.m.
Výkon je o to pozoruhodnější, že v okolí není svah, takže buď přiletěl zdáli,
či startoval navijákem. Zjistil jsem, že šlo skutečně o přelet z navijáku. Fotografie z letu to dokazují.
Nejdelší termické lety v ČR jsou ZDE a ZDE. Popis
a fotky stojí
za to!
Není divu, že Suchánek
říká, že srovnat rogalo s kluzákem
je jako srovnávat kolo s Ferrari. Co by pak byl padák? Asi koloběžka. O to
víc uznání zasluhují ti,kteří na něm u nás uletí několik desítek kilometrů.
Něco o mě
Začal jsem
plachtařit v 1975 v Aeroklubu Liberec. Nové stránky ZDE. Má bohatou historii. Začali
jsme v prosinci teorii, lítat začali na jaře 1976, v létě jsem dostal pilotní průkaz
a přešel do pokračovacího výcviku. Tentýž rok létal i termiku a vlnu za
hřebenem Ještědu. Výcvik jsem však plachtařským céčkem nedokončil, měl jsem jen
pětihodinovku ve vlně.
Létání
nebylo drahé, platilo se 200 Kčs za rok. Práce byl větší problém, brigády byly
jen na letišti, 10h měsíčně myslím. Hlavní problémy byly s povolením leteckých
dispečerů. Kvůli Rusům na letišti Mimoň jsme ve všední den dostávali jen 300 m výšky, v sobotu víc, ale úplně volno
bylo jen v neděli a to počasí není vždy OK... Proto výkonného termického létání
bylo málo. Ale okruhy na navijáku, těch bylo i přes sto denně… to jsme se
najezdili traktorem s lany…
Pětihodinovku jsem
29.7.1979 udělal v dlouhé vlně. Viz barozáznam. (má 1,2 Mega) Barograf byl německý
značky Fuess,
vyroben byl za války. Papír se tehdy musel odborně načadit a při snímání
vymáchat v laku. Létal jsem jen na Blaníku. Už je mu přes padesát
let!
Polovojenský Svazarm
neumožňoval mnoho létání, ale ve výcviku byl důkladný. Vím tedy naprosto
přesně, že jsem celkem nalétal 51.42 hod, z toho jen 32.41 v sóle. Navijáků jsem měl 271, aerovleků 108, ale stejně to stálo za to. Jiná
možnost tehdy nebyla. Při plachtění v Chotěboři v srpnu 1979 jsem zkusil i rogalo první generace.
Mělo úžasný klouzák 4,5!
V roce 1982 jsem
přestal dojíždět do aeroklubu a na pár let jsem se pustil do windsurfingu, který
tehdy procházel dramatickými změnami. Nejprve nikdo nic nevěděl o spinoutu, jež je svým utrženým
prouděním podobný negativce!
Na padáku jsem poprvé
létal na počátku prosince 1990 ž do r.2009, kdy jsem ho na Rašovce pověsil na strom a daroval komusi, kdo
mne přiběhl zachraňovat. Naštěstí jsem z vysokého stromu slezl bez pomoci.
Stejně byl padák už starý jako Metuzalém a sedačku nechtěl nikdo ani zadarmo.
Létal
jsem jako host i v motorových letadlech, i na rogalu, to
v roce 1979. Mohu tedy poskytnout svá doporučení na volbu létání.
Viděl jsem tam i rotory z vlny za Krušnými horami.
Pokud vlnění SZ větru je ve fázi s hřebenem Rané, dá se při svahování
vystoupat i přes kilometr, jak bylo zjištěno na Rané už ve čtyřicátých letech.
Už jsem s PG
skončil, zkusím to s motorovými UL klasickými letadly. PG je nouzovka, toť závěr po dvaceti letech. Člověk je
svým pánem a nic moc nepotřebuje. Ale moc si nezalétá.
Takhle u mě PG začal
Kamarád mi
v prosinci r.1990 řekl, že má nový padák Big, abychom ho šli vyzkoušet. Už lítal, nějaký laik ho to
naučil. Bývaly to partyzánské doby. Učili jsme se od těch, co to sami neuměli.
Kurzy teprve začínaly.
Tak
jsme ve třech vyjeli na Ranou a chvilku poskakovali na loučce u asfaltovaného parkoviště. Pak jsme
vyrazili a vylezli nahoru. Měl jsem dost kuráže a od startoval s jejich
pomocí na jihovýchodní vítr. Padák se dlouho držel ve stejné výšce a skoro ani
nepostupoval dopředu. Ani jsem nevěděl, co bych dělal, kdyby se zboural nebo
couval, lítat jsem vlastně neuměl. Ale kus od svahu začal prudčeji klesat, protože tam svahový stoupák už nebyl.
Šel tam někdo nahoru a
křičel jsem na něj, aby uhnul, že to neumím řídit, ale dopadl jsem dobře.
Vylezl jsem znovu nahoru a kamarád to zkusil sám. Měl sice zkušenost z minula,
ale nešlo mu to, vítr zesílil a stočil se k východu. Párkrát ho to tahalo
po kamenech, až toho měl dost. Navlékl jsem to zase já a chvíli bojoval se
startem.
Šlo to blbě, protože
couval a já se ho naivně snažil postrčit dopředu. Postupně jsem se dostal až
skoro k sedlu, kde jsem to sletěl, ale ne moc daleko, klouzák to mělo jen
4,5. Pak přijel na loučku majitel firmy Straka fly s pomocníkem. Dal jsem se s nimi do řeči a půjčili mi padák Skippy. Měl
štíhlejší křídlo a vyšší výkony, jen se mu moc plácaly uši a hůř startoval.
Tak jsem se zmordoval, že jsem druhý den nemohl chodit,
jak jsem měl namožené nohy. Bylo ale rozhodnuto, koupím si padák!
Tím začala má další
etapa, která skončila letos pověšením padáku na strom na Rašovce.
Užil jsem si dost, hodně pádů, 12 zlomenin, pár bezvědomí a dost termických
letů. Celkově ale daleko míň, než jsem čekal. Byl jsem sice svým pánem, ale
padák je příliš omezen počasím.
Chcete létat?
Pokud chcete začít
létat, musíte se rozhodnout jak a čím. Rozhodnutí je velmi složité a důležité,
abyste zbytečně nemarnili čas, i když každá zkušenost je dobrá. I ceny jsou
v širokém rozsahu, jak nové, tak olétané typy.
Pro začátek bych
doporučil se rozhlížet, neinvestovat do nákupů. Chyba se těžko napravuje. Lépe
zajet na starty letadel aeroklubu i UL a debatovat, pozorovat. Mnozí vás za
dobré slovo a pár korun vezmou na zkušební let. Možné je pro začátek jít i do
kurzu na bezmotorový či motorový výcvik UL či v aeroklubu.
Možností je velmi mnoho
– motorové i bezmotorové létání UL či v aeroklubu, rogalo (ZK) paragliding (PG). Existují i
kluzáky s pomocným motorem, to je velmi zajímavá varianta. Osobně ji
hodnotím nejvýš. Možností je i virník, např. www.baueravion.cz atd.,
výkony ale má chabé.
Pokud jen rekreačně, sám
a občas, pak je dobré mít padák a jste svým pánem. Létání si ovšem moc
neužijete. Padák má nejvíc omezení a nejmenší výkony. Je náročný na směr a sílu
větru, pro každý směr existuje jiný svah, takže se dost nacestujete.
Jen pokud je bezvětří, lze létat téměř na všech.
Chcete létat daleko,
nebo jen místně? Chcete soutěžit, nebo létáte jen pro kochání se? Soutěžit se
dá v každé oblasti létání, ale nese to v sobě spoustu dalších
faktorů, nejen cenových. Vše musíte uvážit.
Chcete létat sám, čí ve
skupině? Pokud jste týmový člověk, můžete se spojovat do skupin, ušetří se
benzín a lépe a veseleji se zalétá. I UL motorové letadlo je lepší mít alespoň
ve dvojici. Zde je problém s jeho uložením a dojížděním.
Po mnoha letech
zkušeností s plachtařinou i PG jsem spíše příznivec plachtařiny.
Co se týče výkonů bezmotorového létání, bezkonkurenčně vedou kluzáky
s klouzavostí 28-50. Létat mohou do síly větru 12m/s. Rogalo má tak 12-17 a může létat i v 8m/s a padák
klouzavost do 7,5 a vítr 6m/s je pro něj až dost.
Už z toho vyplývají
velká omezení pro výkony. Výkonově je na tom padák asi 5-6x hůř,
v rychlosti asi 4-5x. A to je mnoho. Uletět 50-100 km v prvním roce, v druhém roce 300 km a ve třetím 500 km není na kluzáku pro výkonného
sportovce velký problém. Co se týče počasí, s kluzákem se dá létat asi 10x
častěji.
A to nemluvím o
akrobacii a letech v mracích. Nebo styl delfína, vůbec netočit, jen letět rovně
a tahat za knipl sem a tam…
Nadto se termika dá na
padáku létat jen za slabého větru, pokud startujeme ze svahu. Vhodné podmínky
jsou málokdy. Naviják, případně odvíják je
velkou pomocí, nejsme vázání na svah a směr větru. Na druhé straně sami
s navijákem létat nemůžeme, jen se k některé skupině přidat.
Rozšířený je motorový
paragliding, je sice dražší, ale víc si zalétáte. Spíše však jen večer či ráno
a moc to také nelítá… S klasickým letadlem to nelze srovnat… sotva to
letí, líně, zatáčky jen aby se neřeklo, a ten rachot! Je potřeba dost síly, je
těžší zvládnout při startu padák i těžký motor. V termice jsem ho také
neviděl.
Srovnejme ještě
náročnost PG ve vztahu ke kluzáku v termickém letu:
Start- zde je stejná, dost veliká, ač způsob startu je zcela jiný.
Navázání na stoupák – u kluzáku daleko menší, vlečná vás zatáhne do stoupáku a daleko doletíte k případnému
jinému.
Ustřeďování – stejně náročné
Přeskok k dalšímu stoupáku – i když jsou kormidla kluzáku složitější, snadno se zvládnou.
Tím, že doletíte dál máte víc možností. Proto méně náročné, máte větší
pravděpodobnost úspěchu.
Rozpočet na přistání – kluzák je rychlý až moc a i při plných brzdách má větší
klouzavost než padák. Proto zejména v terénu je nalezení místa nouzového
přistání nesrovnatelně obtížnější a manévr složitější, proto se dlouho
nacvičuje. To je největší problém plachtařiny.
Přistání – padák přistane kdekoliv a jakkoliv, většinou dobře i na
stromě, to je pro kluzák smrtelné. Ten přistává docela snadno, ale s padákem
to nelze srovnat.
Celková bezpečnost je u PG nejhorší. O tom vím své – 12 zlomenin, několikrát
v bezvědomí a mnohokrát jsem tak tak vyvázl z pádů. Na stromě jsem
visel 3x.
Rozhodnutí je přetěžké a
je na vás, jak se rozhodněte…Přesto doporučuji:
UL letiště Český Dub
V poslední době se
moje pozornost upíná k letišti Český Dub, kam chci jezdit aby mě svezli na
UL, či motorovém kluzáku, což považuji na nejlepší létání vůbec. Dostanete se
tam odbočením na úzkou cestu ze směru Hodkovice na Český
Dub na křižovatce k Proseči. Letiště a jeho budovy jsou malé, ale praktické.
Do vzduchu mě zde vzal
ing.Bábovka, šéf firmy Galaxy na záchranné systémy pro kterého jsem před lety prodával padákové
kluzáky.
Byl to ULL Sova se
zatahovacím podvozkem. Let trval hodinu a byl to můj nekrásnější zážitek po
dlouhé době letového půstu. Po startu jsem se podíval shora na Český Dub, pak
kolem Plání na obhlídku Ještědu. Pak nad Liberec a okolí, kde bydlí on i já, a
přes Mlýnský rybník Tajchmil a
vrch Javorník nad Hodkovice k UL
letišti Všeň a přes skalní město, kde jsme potkali
balón a dva motorizované padákové kluzáky. Pak přes hrad Valdštejn až
k zámku Hrubá skála a zpět přes Český Dub.
Byla to nádhera.
Pohybovali jsme se po rozsáhlém území, což by na rogalu či paraglideru bylo ztěží realizovatelné. Ing.Bábovka totiž stál
při zrodu létání na rogalech u
nás, později i padákových kluzáků, které léta vyráběl. Dosáhly mnoha
sportovních úspěchů u nás i v zahraničí, zejména v Rakousku.
Shodli jsme se po
několika desetiletích praxe, že nejvíc a nejkvalitněji lze létat právě na
klasických motorových UL letadlech.díky jejich velkému rozsahu rychlostí
50-250km/hod. Nemají velké požadavky na velikost letiště a umožňují i kroužení
v termických proudech.
Pokud bych dnes začínal
s létáním, rozhodně bych si s jedním až třemi přáteli takový pořídil
a létal u nás i v zahraničí.
Udělal
jsem během letu fotky skrz
kabinu, což jim moc neprospělo. Omluvte sníženou kvalitu.
DLOUHÁ VLNA
Bezmotorové létání
v dlouhé vlně začalo před několika desetiletími jako třetí možnost
dlouhodobých letů po svahování a termice. Trochu se podobá svahování u hřebenu,
ale jeho princip je daleko složitější. Dlouhou vlnu lze nejjednodušeji
připodobnit obtékáním překážky v řece, která rozvlní proud vody.
Matematické modely byly provedeny, ale poněkud se liší od praxe. Kolik lze
uletět? Bezmotorové lety o trvání až několika desítek hodin s délkou až
tři tisíce kilometrů a dosáhnout výšku i nad 10
Pokud fouká teplý vlhký
vítr přes hřeben, kondenzuje a vytvoří na vrcholu fénovou zeď, neboli čepici. Pak klesá, tím se
kapičky mraku rozpustí a vznikne škvíra čili fénové oko v
oblačnosti rovnoběžné se hřebenem. Pak vzduch opět stoupá, neboť impuls ho
rozkmital. Tak opět kondenzuje a vzniká rotor, který při malé vlhkosti nemusí
být ani vidět. Řady rovnoběžných rotorů jsou klasickým krásným projevem dlouhé
vlny. Nádheru doplňují lentikuláry, jež se objevují
jako následek vlnového pohybu vzduchu ve výškách několika km i v několika
patrech nad sebou.
Maximální výšky lze
dosáhnout asi desetinásobek převýšení hřebene, pokud je ovšem ideální vítr.
První rotor je v našich podmínkách vysoko 400-
Nejsilnější vlna je
v Čechách za Krkonošemi na polské straně. Dříve se místním vlnovým mrakům
říkalo Monazogl a byly předzvěstí zhoršení počasí
studenou frontou. Stoupání tam dosahuje až 8 m/s a lze dosáhnout výšky až 8
Řada pilotů má obavy
z poryvů při startu a přílišné turbulence v tzv. Aktivní turbulentní
vrstvě a v rotoru, ale mnohaleté zkušenosti říkají, že není silnější než
termická. Velmi závisí na převýšení i síle větru. Jakmile se pilot dostane před
rotor, turbulence náhle zcela zmizí.
Problém je spíše najít
místo stoupání a udržet se v něm. Proto je dobře mít na zemi pomocníka,
který pilota naviguje vysílačkou, kde je možno očekávat stoupání. Změna
rychlosti i směru větru se totiž hned projeví na poloze maximálního stoupání.
Nebezpečí je spíše ve startu v rozmoklém terénu a v nebezpečí zavření
nad mraky.
Pokud za hřebenem
následuje druhý hřeben ve fázi, vlnění ještě zesílí. I např. na Rané můžeme pak
dosáhnout velkých výšek vlivem primární vlny za Krušnými horami. Podobně
rezonují Jizerky za Lužickými horami a Zvičina za Krkonošemi.
Termika vlnu narušuje a
může ji zcela zničit. I velmi silný vítr ji může rozvrátit. Osobní zkušenosti s
místní vlnou jsou proto nezbytné. Nejkvalitnější informace může tedy pilot
dostat jen u místních pilotů na letištích v Liberci, Jeseníkách či jinde.
Dlouhá vlna může
vzniknout i díky kumulonimbu, na který naráží střih větru. Dokladem toho jsou i
časté lentikuláry.
Velmi málo známým jevem je volná vlna. Ta vzniká při střihu větrů. Ten rozvlní
styčnou plochu na které vznikají vlny jako na vodě při větru. Vznikají i
příslušné vlnové mraky. Slyšel jsem pouze o jednom přeletu s použitím
tohoto jevu.
MPG. Něco o vlnovém létání.
Jsem propagátorem
využití vlny i pro PG a takoví MPG už létají v Liberci-Vratislavicích na cestě k hospodě Mojžíšův pramen. Pohled ze startoviště
MPG na příjezdovou cestu. Pohled z druhé strany na jejich sešlost.
Když tam uvidíte fénovou zeď, můžete najisto odstartovat, ale musíte
si najít stoupavé pásmo, nejlépe rotor a „svahovat“ před ním. I zde je ideální
vlna s fénovou zdí.