Severní Korfu, klenot v klenotu

Acháravi je letovisko na severním Korfu, přímo uprostřed. Když jsem hledal, kam pojedu po loňské první zkušenosti na krétské Matale, postupně jsem z googlu maps a Google Earth zjistil, že pro mé účely nejvíc vyhovuje Korfu. To mi už ale předtím intuice řekla slovo Acharávi, ani jsem nevěděl kde to je. Uvažoval jsem i o Lefkadě a Meganissi, protože i tam je hodně stromů, které mi na Krétě tak chyběly. Jsou to ale moc divoké a strmé ostrovy, na mé procházky se moc nehodí. Pomocí vyhledávače Invia jsem si našel zájezd all incl. 18-30.9.2009 od Eximu. Přiletěli jsme deset minut po půlnoci, takže se ten 13. den nedal počítat.

Mapky jsou na webu.

Malý výběr fotek z Acharavi na Korfu, klenot v klenotu

Podrobnější informace:

Letecké foto

V letadle jsem udělal pár fotek, zejména nad Korfu. Je pěkně vidět, jak je ostrov malý a pestrý.

BALÍK FOTEK

Pozn. Časem umístím fotky vhodnějším způsobem

Cesta na sever je tak úzká a klikatá, že bych si tu auto nepůjčil. Hotely v prudkém svahu, pláže vedle rušné silnice, to není nic pro mě.

Město Kerkyra mi připadá nezajímavá. Benátský duch byl dávno setřen množstvím moderních obchodů, aut a turistů. Žena se přesto vydala na výlet po ostrově, ačkoliv do jižní poloviny vůbec nezajeli. Na rozdíl od např. Rhodosu zde moc opravdu starých památek není, tak turisty vodí do Staré pevnosti a do Achillionu, který si dala postavit cisařovna Sisi. Pak se jede do Paleokastrii na západním pobřeží.

Acharávi a jeho pláž

Acharávi má své webové stránky, z malé vesničky rybářů a pěstitelů oliv, které jsou doslova všude, vyrostlo letovisko se svými nešvary i přednostmi. Obchodů a taveren je tu až moc a hlavně hotelů. Měly by se přestat dávat stavební povolení na ně, protože ničí krajinu. Co je moc, to je moc. Jsou přitom většinou architektonicky zdařilé, ale mezi nimi jsou takové bizardnosti jako chov slepic, které hlídá pes, který tam má dvě boudy, i chovatel prasete.¨

Hlavní třída je živá až moc, ale autobusové spojení je slušné, i když po páté už moc nejezdí. Pláž je jak luk a dlouhá, písčitá, ač je trochu dlouho mělko. Zato klid, slunečníků jen dvě řady a rovina.

Úžasný je rozhled, na jedné straně divoké vysoké a pusté albánské pohoří, na druhé město Karousádes na kopcích. Vpředu dva ostrůvky a vzadu největší krása – divoké, bizardní pohoří bujně porostlé lesy olivovníků, jako by je někdo namaloval. Už jen proto sem jet!

Pamětihodností na severním pobřeží moc není, zde jsou jen malé zbytky římských lázní u silnice na okraji Acharávi směrem na Rodu.

Bydleli jsme v Acharávi v hotelu Coryfo (též Corifo) Village, 100 m od hl.ulice dál od pláže. Celkem prostorný, s kuchyňkou. Slušný až na pár detailů, které jsme zvládli. Po deváté úplný klid. Kulečník ani šipky či televize se moc nepoužívaly. Problém byl i s komáry a bodavými muškami, ač menší než na Krétě. Osvědčilo se večer po koupeli na sucho natřít mýdlem.

Jídlo mělo dva, vyjímečně tři chody a vždy jsem si dával dvojitou porci, opět mi moc chutnalo, inu výlety a voda je náročnější než sedět u PC. Červené víno dobré, bílá retsina horší, ouzo zajímavé a pivo i pálenka z hroznů tsipuro slušná.

Jak na pláži tak u jídla na terase byl problém s množstvím vos. Chtělo to počkat až vzletí, jinak bylo nebezpečí bodnutí. Viděli jsme i sršně a včely. Hady žádné, jen ještěrky.

Voda byla teplá, ale počasí dosti oblačné, čtyři dny velmi slabý déšť odpoledne, ale na výlety bylo počasí vhodné.

Teploty přes den slabě přes třicet. U vody méně. Ráno 18 st., v pokoji 20. proto jsme si vyžádali ještě jednu deku, řecké povlečení s jednou velkou přikrývkou a matrací je pro nás nepraktické.

BALÍK FOTEK z Acharávi

K výletům

Do hodnatého vnitrozemí vede několik cest, vlastně rovnoběžných. Jak vyplývá z mapy, ústí do jakési příčné silničky. Tímto směrem jsme udělali čtyři krátké výlety, pak dva na jednu a druhou stranu podél pobřeží. Nejlépe je mít satelitní snímky doplněné mapkou silnic s vrstevnicemi.

Výlet za školu

Za hotelem je škola a kolem ní vede ulička dál do hor. Je málo frekventovaná, na mapách nebývá. Vede od počátku po hřebeni, což je na rozhled nejlepší. Po ní jsme udělali svůj první výlet.

Na Episkepsi

Po koupání jsme vyrazili na krátký výlet po dosti frekventované silnici směrem na Episkepsi. Ale i zde se nám moc líbilo, zejména na zpáteční cestě, kde jsme odbočili na méně frekventovanou uličku s několika apartmány. V takovém klidu kousek od malebných hor bych chtěl bydlet na důchod.

K Stroggyli do taverny Sunset

To byl třetí, snad nejsilnější i nejkrásnější výlet do hor. Jde se kolem taverny Monolith, kde je rovněž úžasný výhled, ale takovou krásu jak od taverny Sunset jsem nikdy nezažil… Potkali jsme jen pár turistů německé národnosti, moc se do hor nehrnou, ani vozidly ne. I taverny byly prakticky prázdné. Do horské vesnice Stroggyli jsme bohužel nedošli, ač je to ze Sunsetu kousek, litovali jsme pak toho.

VIDEO 1 z taverny Sunset

VIDEO 2 z taverny Monolith

Kassiopi

Má také své webové stránky. Autobusem za 1,80 euro lze v 10 hod. odjet do letoviska Kassiopi, kde však naše cestovky nejsou. Je tam to, co v Acharavi chybí – malý přístav, zbytky hradu. V 13. století ho Anjouovci přestavěli na pevnost, z jehož hradeb zbylých po destrukci benátčany v 14.stol. lze fotografovat romantické okolí s převážně kamennými břehy. Rovina je tu nahrazena svahem, místy strmým a pustým. V Acharavi se není proč potápět, ryb moc neuvidíte, ale zde jsou potápěči a jistě vědí proč. V půl páte odjíždí poslední autobus zpět.

Ze Sidari na mys Drastis

Tam jsem byl dvakrát, autobus jezdí v podobné době, je to i stejně daleko, ale na západní stranu ostrova. Staví se jen v letovisku Roda. Jede se přes město na kopcích Karousádes, ale nestaví se tu, ač výlety by byly velmi zajímavé. Ale autobus snad zastavuje i na přání.

Sidari je velké letovisko, voda je tu kalnější, ale každý český rybník je víc. Je ale ještě více mělko.

Na konečné autobusu je po pravé straně 5 min.cesty na známý Kanál lásky, velmi zajímavě tvarované útesy z jílu. Dá se tam i koupat, místy je hluboká voda. Velmi romantické.

Doporučuji jít dále rovnoběžně s pobřežím, vystoupat v lese na útesy, je z nich úžasný výhled. Pak kolem vysílače mobilních sítí až k mysu Drastis. Z cesty byl druhý nejkrásnější pohled zájezdu. Lze jít i dál na vrcholek na mysu, z kterého je výhled na městečka Perouládes a krásný Avliotes.

Zpátky je možné sejít ze svahu skrz les nešetrně rozoraný buldozery na cesty pro motorizované turisty. Rostou tam i citróny a kříženec pomeranče s grepem - kunquat, ze kterého vyrábějí známý likér a víno. Po silničce pod hřebenem se lze dostat zpět do Sidari k autobusu.

Aghios Martinos

Poslední neprozkoumanou silničkou do hor z města byla silnice nejbíže hotelu do vesnice Aghios Martinos. Měli jsme dvě mapy, na obou to bylo špatně vyznačeno. Až tam jsem uviděli, jak vypadá pravá řecká vesnice nezasažená turistikou. Dost chudoba, i ve vesnici rostly všude olivovníky, zahrádky malé a o políčkách nelze mluvit. Jak se tam mohou živit mimo sběr oliv ze sítí rozložených všude po zemi, nechápu. Chtěl jsem si vyfotit víc chudých domů, ale z pohledů jsem vytušil, že to není vítáno.

Rozhodli jsme se nevracet se stejnou cestu, ale odbočili jsme k taverně Monolith a 1,5km šli krásnou cestičkou. Ještě ve vesnici jsme se ptali na cestu starého, chudého ale velmi vznešeného Řeka, na kterém se zobrazila krása Řecka jeho bohaté historie. Bohužel jsem nevyfotil ani malinkou taverničku s podobně vypadajícím majitelem, který marně vyhlížel hosty. Cizince tam jistě dlouho neměl. Pro ty dvě fotky se na sever Korfu musím vrátit.

Závěrem

Byla to má zatím nejlepší dovolená. Celkově bych dal hotelu dvojku a dovolené 1-. S velkým úspěchem jsem použil řecké slovníčky, věty se jak básničku naučil z nahrávek. Řecko je vysloveně moje parketa. Řekové jsou obdivuhodní pro svoji vrozenou hrdost a vznešenost, vždy dbají i na svůj zevnějšek. Řekyně tu byly daleko emancipovanější a podnikavější než na Krétě.

Nekrade se tu. Ceny jsou mírné, podobné v různých prodejnách. Pro příští návštěvu plánuji navštívit další místa severního a středního Korfu, zejména původní řecké vesnice nezasažené turistikou. Zajít ještě hlouběji do hor, které však už pak nejsou tak zalesněné. Za rok však zkusím italskou Ischii, abych měl srovnání.